خلاصة:
مالیات ستانی برای دولتها در تمام کشورها بهمنظور تأمین بودجه، مهم است. اما این مهم باید در بستری صورت پذیرد که نقش مؤلفههایی که برای قوام و دوام جامعه از جمله احترام به ارزشهای والای انسانی و اخلاقی لازم و ضروری است نیز مدنظر قرار گیرد. در این میان تأثیر ارزشهای اخلاقی و سرمایه اجتماعی بر متغیرهای مختلف، موضوع جالبتوجهی است که بهتازگی در حوزه مالی رفتاری بررسی میشود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ارزشهای اخلاقی بر تمکین مالیاتی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در اداره کل امور مالیاتی استان زنجان انجامگرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان زنجان است که تعداد آنها 457 نفر میباشد. حجم نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران 209 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. دادههای موردنیاز با 3 پرسشنامه استاندارد؛ پرسشنامه ارزشهای اخلاقی سازمان (نامکونگ، 2010)، پرسشنامه تمکین مالیاتی (پژوهش نیا 93-1392) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی (ناهاپیت و گوشال، 1998) جمعآوری شد و بر اساس روش مدلیابی معـادلات ساختاري با استفاده از نرم افزارهای spss وsmart pls3 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق تأثیر مثبت و معنادار ارزشهای اخلاقی سازمان و سرمایه اجتماعی را بر تمکین مالیاتی نشان داد؛ ضمن اینکه نقش میانجی سرمایه اجتماعی در اثرگذاری ارزشهای اخلاقی سازمان بر تمکین مالیاتی تأیید شد.
tax taking is important for governments in all countries for funding. but this issue should be done in a context that the role of components that are necessary for the consistency and sustainability of society, including respect for high human and moral values. in the meantime, the impact of moral values and social capital on the variable is an interesting issue that has recently been investigated in the field of behavioral finance. this paper investigated the effect of moral values on tax compliance with the mediating role of social capital in the general department of taxation of zanjan province. the research method is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of method. the statistical population of this study is the staff of the general department of tax affairs of zanjan province, whose number is 457 people. the statistical sample size was estimated to be 209 using the cochran relation and was selected by stratified random sampling. required data with 3 standard questionnaires; the questionnaire of ethical values of the organization (namkung, 2010), the questionnaire of tax obedience (pazhuhesh nia1392-93) and the questionnaire of social capital (nahapit and gushkal, 1998) were collected and based on structural equation modeling using spss and pls software. the findings showed a positive and significant effect of the organization's moral values and social capital on tax compliance; in addition, the mediating role of social capital in influencing moral values on tax compliance was confirmed.
ملخص الجهاز:
تأثير ارزشهاي اخلاقي سازمان بر تمکين مالياتي با تأکيد بر نقش ميانجي سرمايه اجتماعي در اداره کل امور مالياتي استان زنجان 1 1 جعفر بيک زاد 2 سيدحامد اميري (تاريخ دريافت ١٤٠٠/١١/٢٥ ـ تاريخ تصويب ١٤٠١/٦/١١) نوع مقاله : علمي پژوهشي چکيده ماليات ستاني براي دولت ها در تمام کشورها به منظور تأمين بودجه ، مهم است .
از اين رو پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير ارزشهاي اخلاقي بر تمکين مالياتي با نقش ميانجي سرمايه اجتماعي در اداره کل امور مالياتي استان زنجان انجامگرفته است .
جودزاده و همکاران (١٤٠٠) در پژوهشي به اين نتيجه رسيدند که طبق آيات و روايات و احاديث اسلامي، شش بعد اصلي براي فرهنگ سازماني بر مبناي ارزشهاي اخلاقي مبتني بر اسلام وجود دارد که عبارتاند از: _____________________________________________________ 1- khan et al 2- Leddy et al 3- Van Dijke et al 4- Gokalpa et al 5- Alabede et al تعهد در کار، اخلاق کار، رفاه و آسايش ، مردمگرايي در کار، انگيزه کاري و بهبود مستمر.
در اين مدل، ارزش هاي اخلاقي در سازمان از مدل نامکونگ (٢٠١٠)، تمکين مالياتي از مدل پژوهش نيا (١٣٩٣-٩٢) و سرمايه اجتماعي از مدل ناهاپيت و گوشال (١٩٩٨) گرفته شده است .
٧- بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي تأثير ارزشهاي اخلاقي سازمان بر تمکين مالياتي با توجه به نقش واسطه اي سرمايه اجتماعي در اداره کل امور مالياتي استان زنجان انجام گرفت .
در نهايت نتايج فرضيه چهارم نشان داد سرمايه اجتماعي در تأثير ارزشهاي اخلاقي سازمان بر تمکين مالياتي نقش ميانجي ايفا مي کند.