خلاصة:
نوشتار کنونی بر آن است که با استفاده از اصولی نظیر استقلال و بساطت محض حقیقت وجود، «کل الکمال بودن حقیقت وجود» را اثبات کند. با اثبات کل الکمال بودن حقیقت وجود، میتوان به حکم عدم تناهی این حقیقت، «معیت قیومیۀ» حقیقت وجود را با مظاهرش نتیجه گرفت و به حکم این معیت، مظاهر حقیقت وجود را نیز به نحو رقیقت کل الکمال دانست. لکن اثبات کل الکمال بودن مظاهر حقیقت وجود تنها به واسطۀ عدم تناهی حقیقت وجود و معیت قیومیه آن با مظاهر نمیباشد؛ بلکه با استفاده از اصولی نظیر عدم تناهی صفات واجبتعالی، صرافت وجود، عدم تخلل عدم در هستی، سنخیت ظاهر با مظهر، تطابق عوالم، قاعدۀ اعطاء و احسن بودن نظام هستی نیز میتوان «کل الکمال بودن مظاهر حقیقت وجود» را به نحو رقیقت به اثبات رسانید. البته «کل الکمال بودن مظاهر حقیقت وجود» با چالشهایی نظیر «لزوم وجوب وجود در مظاهر حقیقت وجود»، «عدم ادراک کمالات مظاهر وجود» و «محدودیت قدرت واجبتعالی» مواجه است که به نظر نگارنده میتوان با توجه به مبانی و اصولی نظیر «حمل حقیقت و رقیقت»، «محدودیت قوای ادراکی انسان»، «اشتداد پذیری ادراک» و «عدم تعلق قدرت واجبتعالی به امور محال» رهیافتهای مناسبی برای این چالشها یافت.
The present article is set out to prove "The All-Perfection of the Truth of Existence" through employing principles such as independence and simplicity of the truth of existence. By proving the all-perfection of the truth of existence and based on the infinity of this truth, 'Everlasting Accompaniment' of the truth of existence with its manifestations can be concluded. By the same token, this accompaniment can subtly lead the manifestations of the truth of existence to enjoy all-perfection. Not only the infinity of the truth of existence, but also the principles including infinity of the Lord attributes, the idea of existence, the non-interruption of inexistence in existence, congruity of appearance with manifestation, the compatibility of the universes, grace principle, and the principle of best possible world can also subtly lead to prove the all-perfection of the truth of existence and its everlasting accompaniment with manifestations. The all-perfection of the manifestations of the truth of existence is faced with challenges including the necessity of existence to be present in the manifestations of the truth of existence, the lack of perceiving the perfections related to the manifestations of existence, and the limited power of self-existent which, in the author's opinion, can be solved by considering the foundation, principles and approaches such as predication of truth and subtlety, limitation of human perceptive faculties , intensification of perception, and non-attachment of supreme power to impossible matters.
ملخص الجهاز:
لذا ساحتی از ساحات هستی نیست که حقیقت وجود بهسبب بساطتش، آن ساحت را شامل نشود و اصطلاحاً معیت قیومیه با آن ساحت نداشته باشد و بهسبب همین معیت وجودی است که میتوان حکم کرد که جمیع صفات کمالی حقیقت وجود، بهنحو رقیقت، به مظاهر وجود سرایت میکند؛ چون فرض معیت حقیقت وجودِ کلالکمال با مظاهرش، بدون لحاظ معیت کمالات این حقیقت با مظاهر، به معنی انفصال میان حقیقت وجود و کمالاتش است و چنین انفصالی دربارهی بسیط حقیقی، خلف در بساطت حقیقی اوست.
برایناساس اگر مرتبهی اعلای وجود، یعنی عالم الوهیت، بهواسطهی انطباق بر حقیقت واجب کلالکمال است، عوالم مادون این عالم نیز به حکم لزوم مطابقت میان عوالم، کلالکمال بهنحو رقیقت هستند؛ چون اگر کمالی از کمالات عوالم مافوق، در عوالم مادون نباشد، عالم مادون با عالم مافوق مطابق نیست و مطابقتنداشتن مذکور، به معنای نفی وحدت تشکیکی وجود و تحقق تباین و انفصال حقیقی در ساحت وجود است که محاذیر متعددی ازجمله نفی اصالت وجود و اصالتبخشی به عدم را به همراه دارد.
Sadr al-Din Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim, (1975), Al-Mabda va Al-Ma'ad, Tehran: The Iranian Wisdom & Philosophy Institute.
Sadr al-Din Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim, (1984), Mafatih Al-Qheyb, Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance publications.
Sadr al-Din Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim, (1999), Al-Mazahher Al-Elahiyah fi Asrar Al-olom Al-Elahiyah, Tehran: Sadra Islamic Philosophy Foundation 22.
Sadr al-Din Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim, (2002), Kasr Al-Asnam Al-Jaheliyah, Tehran: Sadra Islamic Philosophy Foundation.