خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد با رویکرد علمسنجی، جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران را در ابعاد و شاخصهای مختلف و در مقایسه با کشورهای منطقه مشخص کند. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی؛ به لحاظ رویکرد، کمّی بوده و از نظر شیوه گردآوری دادهها در دسته تحقیقات توصیفی جای میگیرد. این مطالعه تلاش دارد با رویکرد علمسنجی و شاخصهای مرتبط، به ارزیابی جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد و شاخصهای علمی طی سالهای 2010 تا 2020 و در مقایسه با برخی کشورهای منطقه بپردازد.یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف علمی و در سالهای مورد مطالعه، جایگاههای متفاوتی را احراز کرده است. طی سالهای مورد مطالعه، کیفیت آثار علمی کشور در عرصه بینالمللی بیش از کمیت آن رشد کرده است. سه کشور رژیم اشغالگر قدس، عربستان و ترکیه رقبای اصلی ایران در این زمینه هستند.نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد در دوران اخیر، در شاخصهای مورد مطالعه در ایران پیشرفتهای زیادی به وقوع پیوسته است. رشد شاخص تعداد پژوهشگران پراستناد، گویای آن است که در بعد توانمندی انسانی، قابلیتهای خوبی در کشور وجود دارد؛ اما از نظر برقراری ارتباطات بینالمللی به منظور اجرای برنامههای پژوهشی مشترک، نسبت به سایر کشورهای مورد مطالعه، ضعیفتر عمل کرده است. تعداد مجلات نمایه شده ایران در پایگاه استنادی وب آو ساینس در مقایسه با برخی از کشورهای منطقه پایینتر است. در بعد حوزههای پژوهشی نوظهور نیز کشورهایی هستند که موقعیت بهتری نسبت به کشور ما دارند و توانستهاند در مسیر علم جهانی و حوزههای موضوعی سرآمد به فعالیت علمی بپردازند. یکی از ابعادی که کشور در آنها خوب عمل کرده برنامهریزی برای ارتقای وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاههای خود و ورود آنها به نظامهای ارزیابی بینالمللی بوده است.
Objective: This study aims to determine the position of the Islamic Republic of Iran in the scientific leadership and each of its constituent dimensions in comparison with the regional countries using a scientometric approach.Methods: This study is practical in terms of purpose. In terms of approach, it is quantitative research, and in terms of the method of data collection, it is descriptive research. This study evaluated the position of the Islamic Republic of Iran in scientific leadership indicators during the years 2010 to 2020 and compared to some regional countries with a scientometric approach and indicators.Results: The research findings indicate that Iran has achieved different positions in different dimensions of scientific leadership and in the studied years. The three countries Israel, Saudi Arabia and Turkey are Iran's main competitors in the Middle East. One of the dimensions in which the Islamic Republic of Iran has performed well is scientific and practical investment to improve the educational and research status of its universities and their entry into international ranking systems.Conclusions: The results of the present research show that there has been an extraordinary scientific progress in the recent era in Iran. The growth of the number of highly cited researchers indicates that there are good capabilities in the country in terms of human capabilities, but in international communication to implement joint research programs, it has performed weaker than other countries. The number of Iranian journals indexed in the Web of Science is lower compared to some countries in the region. In emerging research fields, there are also countries that have a better position than Iran and have been able to engage in scientific activity in the path of global science and leading subject areas. One of the dimensions in which Iran has performed well is planning to improve the educational and research status of its universities and their entry into international evaluation systems.