خلاصة:
پیرامون واقعنمایی گزارههای قرآن دیدگاههایی وجود دارد. این مقاله بررسی میکند که پیامدهای موضعگیری در قبال واقعنمایی این گزارهها بهمثابه مبنایی تفسیری، چیست؟ برای نیل به پاسخ، دو نکته را بررسی میکنیم: آیا موضعگیری در مورد واقعنمایی گزارههای قرآن، مبنایی تفسیری است؟ پیامدهای تفسیری این موضعگیری در مقام عمل چیست؟ در این رابطه سه موضعگیری کلی اصطیاد شد. ضمن تحلیل مبنای تفسیری و تطبیق آن با هر پاسخی به سؤال از واقعنمایی، از رهگذر تطبیق مدعای هریک از دیدگاهها بر آیات قرآن و تحلیل محتوای آنها و ارزیابی پیامدهای هر دیدگاه، روشن گردید که هریک در عرصة تفسیر و علوم قرآن، پیامدهایی دارند، که برخی از آنها به کل قرآن، و برخی به بخشی از گزارههای قرآن ناظر است. این پیامدها، دامنگیر مسائلی در تفسیر، علوم قرآن، علوم انسانی اسلامی، و علوم تجربی میشود. برخی از این پیامدها عبارتند از: امکان استخراج دادههای متقن از قرآن برای استفاده در علوم انسانی اسلامی و علوم تجربی؛ پیامدهایی چالشبرانگیز مانند بشری بودن قرآن و امکان همانندآوری قرآن و بطلان تحدی؛ عدم امکان اثبات معاد با گزارههای قرآن؛ و عدم امکان عبرتگیری از قصص قرآن؛ که ادله متقن بر بطلان آنها وجود دارد.
There are stances on reality-representing. This article deals with consequences of these stances as a tafsir base. First, two preparatory and supplementary points will be examined: a) Is stance-adopting on Quranic statements' reality-representing a tafsir base? b) What is/are consequences of stance-adopting on Quranic statements' reality-representing? As to Quranic statements' reality-representing, five stances were founded and it was found out that each of them has consequences in tafsir. Consequences of some of them affect the Quran as a whole, but some other stances affect parts of Quranic statements, and some of them affect a number questions in Quran's Sciences, in Islamic Humanities as well as in Science. Some of these different consequences are: the possibility of deriving Quranic stable data for Islamic Humanities and Science, the Quran's being human-written, the possibility of imitating the Quran, impossibility of using Quranic reasons for resurrection, impossibility of learning lessons of Quranic narratives.