خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشایندها و پیامدهای رهبری عاطفی در بین مدیران مدارس انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس پسرانه دولتی دوره دوم متوسطه استان آذربایجان غربی به تعداد 190 نفر تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، تعداد 123 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد همدلی عاطفی، خودمدیریتی عاطفی، رهبری معنوی، تقویت نگرش، شادمانی سازمانی و رهبری عاطفی استفاده شد. روایی پرسشنامهها از طرق نظر متخصصان و تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت و پایایی نیز با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 86/0، 86/0،86/0، 86/0، 85/0 و 85/0 برآورد شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت که از طریق نرمافزارهایSPSS نسخه 25 و SMART-PLS نسخه3 اجرا شد. نتایج بیانگر این است که همدلی عاطفی، خودمدیریتی عاطفی و رهبری معنوی بر رهبری عاطفی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین رهبری عاطفی بر تقویت نگرش معلمان و شادمانی سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد و موجب بهبود و ارتقای آنها در سازمان میشود. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت که هر گونه افزایش در متغیرهای همدلی عاطفی، خودمدیریتی عاطفی و رهبری معنوی همراه با افزایش در متغیر رهبری عاطفی و هر گونه افزایش در متغیر رهبری عاطفی همراه با افزایش در تقویت نگرش معلمان و شادمانی سازمانی همراه خواهد بود. بنابراین توجه به متغیرهای فوق در بین مدیران مدارس ضروری به نظر میرسد.
The aim of this study was to investigate the antecedents and consequences of emotional leadership in school managers. This research is practical in terms of purpose and nature, and in terms of data collection, it is descriptive of the correlation type based on structural equation modeling. The statistical population of the research was made up of all the principals of public boys' schools of the second year of high school in West Azerbaijan Province, numbering 190 people, and using cluster sampling method, 123 people were selected as a sample. To measure the variables of the research, the standard questionnaires of emotional empathy, emotional self-management, spiritual leadership, attitude enhancement, organizational happiness and emotional leadership. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and confirmatory factor analysis, and the reliability was 0.86, 0.86, 0.86, 0.86, 0.86, 0.85 and 0.85 by Cronbach's alpha method respectively were estimated. The data analysis method was carried out on two descriptive and inferential levels, which was implemented through SPSS version 25 and SMART-PLS version 3 software. The results show that emotional empathy, emotional self-management and spiritual leadership have a positive and significant effect on emotional leadership. Also, emotional leadership has a positive and significant effect on strengthening teachers' attitudes and organizational happiness, and causes their improvement and promotion in the organization. According to the obtained results, it can be said that any increase in the variables of emotional empathy, emotional self-management and spiritual leadership is accompanied by an increase in the variable of emotional leadership and any increase in the variable of emotional leadership is accompanied by an increase in the strengthening of teachers' attitudes. And organizational happiness will be accompanied. Therefore, it seems necessary to pay attention to the above variables among school administrators.
Keywoeds: Emotional leadership, emotional empathy, emotional self-management, organizational happiness, school managers