خلاصة:
امروزه در کنار سرمایه های انسانی، مالی و اقتصادی، سرمایه دیگری به نام سرمایه اجتماعی مورد بهره برداری قرار گرفته است. این مفهوم به پیوندها و ارتباطات میان اعضاء یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضاء میشود. هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی در بین کارکنان می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان ستادی پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مازندران تشکیل میدهد که با توجه به کم بودن جامعه آماری، از روش تمام شماری استفاده شده و 50 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و با روش پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسش نامه بود. پرسش نامه ی اول مربوط به سنجش هوش هیجانی بوده که بر اساس مدل «بار- آن» طراحی شده است و پرسش نامه دوم، مربوط به سرمایه اجتماعی بوده که به منظور بررسی معناداری فرضیه های تحقیق از آزمون هم بستگی، رگرسیون مستقل با نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی وسرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
Today, capital of human, financial and economic capital, the name of social capital has been exploited. This concept ties and communication among the members of a network as a valuable source pointed out that by creating norms and mutual trust fulfils the members of the goals. research study aims to investigate the relationship between EI and social capital is among the employees. The demographic research staff workers traffic police headquarters of the provincial law enforcement constitute mazandaran due to the lack of a number of demographic and 50 people were elected as a representative sample. This type of study, conducted a survey method. means of gathering information, two questionnaires. The first questionnaire to measure of emotional intelligence on the basis of the "time - that is designed to" and the second questionnaire, related to social capital was to examine the significance of the research hypotheses tests, independent regression of solidarity with SPSS software is used. the findings of the study showed that between emotional intelligence and meaningful and positive social relationship.
ملخص الجهاز:
٢. بین میزان هوش هیجانی افراد با توانایی آنان در برقراری روابط اجتماعی غیررسمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
یافته های پژوهش برای پاسخ گویی به رابطه ی بین هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی کارکنان از روش ضریب هم بستگی استفاده شده است .
جدول شماره ٢ : نتایج تجزیه و تحلیل آماری مربوط به فرضیه ی فرعی اول {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج این آزمون در جدول ٥ نشان داده است که ضریب هم بستگی بین دو متغیر هوش هیجانی و اعتماد (٠٢٤/.
فرضیه ی فرعی دوم : بین میزان هوش هیجانی افراد با توانایی آنان در برقراری روابط اجتماعی غیررسمی رابطه مثبـت و معناداری وجود دارد.
جدول شماره ٣ : نتایج تجزیه و تحلیل آماری مربوط به فرضیه ی دوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج این آزمون درجدول٣ نشان داده است که ضریب هم بستگی بین دو متغیر هوش هیجانی و توانایی آنـان در برقـراری روابط اجتماعی غیررسمی (١٨٨/.
فرضیه ی فرعی چهارم : بین میزان هوش هیجانی افراد با میزان معاشرت های آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
فرضیه ی فرعی پنجم : بین میزان هوش هیجانی افراد با مشارکت مدنی آنان در سازمان رابطه مثبت و معنـاداری وجـود دارد.
H١ : بین میزان هوش هیجانی افراد با مشارکت مدنی آنان در سازمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
H١ : بین میزان هوش هیجانی افراد با مشارکت مدنی آنان در سازمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
فرضیه ی اصلی : بین هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.