خلاصة:
هدف این پژوهش، بررسی علل بزهکاری دانشآموزان و روشهای مقابله با آن در مدارس متوسطه شهر قائمشهر است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان متوسطه 2 شهر قائمشهر به تعداد 42505 نفر تشکیل دادند. نمونه آماری این پژوهش 205 نفر از دانشآموزان متوسطه 2 در سال تحصیلی 94-93 هستند. در انتخاب حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شده است. شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای است. دادههای حاصل از نمونه آماری از طریق جداول فراوانی، درصدها و همچنین شاخصهای مرکزی (میانگین) و اندازههای پراکندگی (واریانس و انحراف معیار) مورد توصیف قرار گرفت. برای رد و تأیید فرضیههای پژوهش ابتدا آزمون نرمالیتی بهعمل آمد، برای انجام این آزمون از روش کولموگروف – اسمیرنوف که یک روش ناپارامتری است، استفاده شد. نتایج حاصل نشان میدهد که بین علل بزهکاری دانشآموزان و طلاق و اعتیاد والدین با سطح درآمد خانواده و همچنین تفاوتهای جنسیتی با ضعفهای آموزشی و ارتباط دوستان بزهکار با عدم کنترل اجتماعی رابطه مستقیم و معناداری دارد.
Due to the increasing crime statistics students and to prevent their growing tendency towards delinquency and deviation from the norms of society, in this study, the existing social policies on children of divorce and the failure to implement just some of them in crime adolescents in so that the recognition of social policies on children of divorce, theoretical texts and has studied law. With regard to the consequences of divorce and the negative effects of divorce on mental-emotional health of family members, especially students, so that there is a lot of research that the relationship between family factors and other delinquent behavior have been approved. Considering that the aim of this study was to investigate the causes of crime and ways to deal with students in secondary schools in the city-is vertical, its findings could Department of Education for the province and useful decision-making centers , so the purpose of this research is descriptive survey method is the nature. The population of the study consisted of all high school students to the number 42505 answer 2 of Vice City. The study sample consisted of 205 persons of high school students in the academic year 94-93 2.drantkhab us sample size table is used. Is stratified random sampling method. Data obtained from the sample through frequency tables, percentages and central indices (mean) and dispersion sizes (variance and standard deviation) describing the research. rejected and confirmed the normality test practice this test of Kolmogorov - Smirnov is a nonparametric method was used. The results show that the causes of crime, divorce and addiction students and parents with family income level and gender differences are also associated with poor educational and criminal friends and significant correlation with the lack of social control.
ملخص الجهاز:
جدول شماره ٤: نتیجه توصیف و آزمون رابطه بین علل بزهکاری دانش آموزان و تفاوتهای جنسیتی )به تصویرصفحه رجوع شود) با توجه به سطح معنیداری محاسبه شده (٠/٠٠٠= sig) که کم تر از ٠/٠٥ است ، بنابراین فرض اولیه برابر میانگین جامعه با عدد ٢٥ رد میشود.
همانطور که در جدول شماره پنج قابل مشاهده است ، باند بالا و پایین هر دو مثبت است ، بنابراین ٠˃٢٥-μ میباشد و ٢٥˃μ قابل قبول است و در نتیجه ، میتوان فرض H٠ را رد کرد و با ٩٥ درصد اطمینان ادعا کرد که بین علل بزهکاری دانش آموزان و ضعف های آموزشی در مدارس متوسطه شهر قائم شهر رابطه وجود دارد.
جدول شماره ٦: نتیجه توصیف و آزمون سنجش رابطه بین علل بزهکاری دانش آموزان و ارتباط دوستان بزهکار )به تصویرصفحه رجوع شود) با توجه به سطح معنیداری محاسبه شده (٠/٠٠٠= sig) که کم تر از ٠/٠٥ است ، فرض اولیه برابر میانگین جامعه با عدد ٢٥ رد میشود.
جدول شماره ٧: نتیجه توصیف و سنجش رابطه بین علل بزهکاری دانش آموزان و عدم کنترل اجتماعی )به تصویرصفحه رجوع شود) با توجه به سطح معنیداری محاسبه شده (٠/٠١٧= sig) که کم تر از ٠/٠٥ است ، فرض اولیه برابر میانگین جامعه با عدد ٢٥ رد میشود.
همانطور که در جدول شماره هفت قابل مشاهده است ، باند بالا و پایین هر دو مثبت است ؛ بنابراین ٠˃٢٥-μ میباشد و ٢٥˃μ قابل قبول است و در نتیجه ، میتوان فرض H٠ را رد کرد و با ٩٥ درصد اطمینان ادعا کرد که بین علل بزهکاری دانش آموزان و عدم کنترل اجتماعی در مدارس متوسطه شهر قائم شهر رابطه وجود دارد.