خلاصة:
سازمان دانشبنیان مفهومیست که با ورود به عصر اقتصاد دانشبنیان ظهور پیدا کرده است. امروزه دانش به ارشمندترین دارایی سازمانها تبدیل شده است. اهمیت دانش مربوط به نوع خاصی از سازمان نمیشود، بلکه همه انواع سازمان را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان مراکز پژوهشی- تحقیقاتی از اهمیت ویژهای برخوردارند. زیرا ماهیت این سازمانها مبتنی بر دانش و فعالیتهای دانشیست. شوربختانه موضوع دانشبنیان شدن، آنطور که باید مورد توجه سازمان-های کشور قرار نگرفته است. براین اساس، در این پژوهش تاثیر «مدیریت دانش» و «سیستمهای اطلاعاتی و دانشی» بر دانشبنیان شدن یک مرکز مطالعاتی- تحقیقاتی نظامی بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و نمونه پژوهش، 54 نفر از متخصصان نظامی و مدیریتی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. برای گردآوری اطلاعات و داده نخست با استفاده از روش کتابخانهای، مبانی نظری و پیشنه بررسی و مولفههای موثرِ «مدیریت دانش» و «سیستمهای اطلاعاتی و دانشی» بر دانشبنیان شدن سازمان شناسایی شده است. در مرحله دوم، با بهرهگیری از روش دلفی، درباره مولفههای شناسایی شده و سایر مولفههای احتمالی موجود نظرخواهی و در نهایت مولفهها نهایی شده است. برای طراحی مدل و آزمون فرضیات نیز از روش تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. طبق یافتههای پژوهش، شش مولفه «تحول سازمانی»، «مدیریت دانش»، «مدیریت خلاقیت و نوآوری»، «مدیریت منابع انسانی»، «سیستمهای اطلاعاتی و دانشی» و «مدیریت سرمایههای فکری» بر دانش بنیان شدن این مرکز مطالعاتی موثرند. در انتها نیز پیشنهاداتی ارائه شده است.
Knowledge-Intensive Organization is the concept that has emerged with the arrival of Knowledge Economy Era. Todays, knowledge is the most valuable element for the organizations. The importance of knowledge is not limited to a particular type of organization, but also has influenced all types of organizations. Also, it's very important to research centers. Because, the nature of the organizations is knowledge and knowledge based activities. Unfortunately, Iranian organizations have not enough attention to this issue. Therefore, in this research "Knowledge Management" and "Information and Knowledge Systems" effect on an army research center is investigated to be Knowledge insentive. The research method is descriptive survey and the study sample consisted of 54 military and administrative experts. To data collection library method and questionnaire is used. In addition, to designing of the model and hypothesis test; factor analysis and structural equation modeling is used. According to the research findings, "Knowledge Management" and "Information and Knowledge Systems" are effective to transformation the center to an Knowledge Intensive organization. In the conclusion, recommendations are presented to achieve the objective.
ملخص الجهاز:
برای گردآوری اطلاعات و دادهها نخست با استفاده از روش کتابخانه ای، مبانی نظری و پیشنه بررسی و مولفه های موثرِ «مدیریت دانش » و «سیستم های اطلاعاتی و دانشی» بر دانش بنیان شدن سازمان شناسایی شده است .
جدول ١: مقایسه ویژگیهای جوامع صنعتی و دانشی (همان: ٢٠) دیدگاه دیدگاه صنعتی دیدگاه دانشی موضوع انسان مولد هزینه - منبع مولد درآمد و سود قدرت مدیریت وابسته به سطح سلسله مراتب وابسته به سطح دانش چالش قدرت کارگران در مقابل سرمایه داران دانشکاران در مقابل مدیران نقش مدیر ریاست بر زیردستان حمایت از همکاران اطلاعات ابزار کنترل ابزار برای ارتباطات، منابع فرآیندهای کارهای فیزیکی منابع فیزیکی تبدیل دانش توسط دانشکاران در ساختارهای تولید برای ایجاد محصول مادی مادی/غیرمادی جریان دانش از طریق هرم سازمانی از طریق شبکه هایی از مجموعه های دانشی غیرمادی/مادی- ایدههای جدید پژوهش و توسعه ، عایدی اصلی مادی و ملموس مشتریان جدید خمیرمایه تولید سرمایه پولی و توانایی انسانی زمان و دانش ساختارهای نامموس، فکر، نرم افزار، مفهوم محصول ملموس و مادی (سخت افزاری) کارآفرینی جریان تولید متوالی (محرک ماشین ) محرک ایده های متنوع تاثیر اندازه سهم اقتصادی در فرآیند تولید هدف در شبکه های اقتثادی رابطه با مشتری از طریق بازار تعاملی از طریق شبکه ها دانش یک ابزار از میان دیگر منابع متمرکز بر تجارت آموختن یافتن ابزار جدید ایجاد دارایی های جدید ارزش نهفته در بازار دارایی های ملموس دارایی های ناملموس اقتصاد بازگشت سرمایه و سود هم افزایش و هم بازگشت سرمایه و سود 1 مدیریت دانش : اهمیت دانش در جوامع بشری بطور عام، و در سازمانها بطور خاص، به زمانهای بسیار دور برمیگردد.