خلاصة:
دانشگاههای جامع علمی کاربردی برای بهبود یادگیری باید به کیفیت زندگی کاری و انگیزه پیشرفت دانشجویان توجه کنند. با توجه به اینکه اکثریت دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان مازندران را کارکنان نیروی انتظامی تشکیل میدهند کیفیت زندگی کاری، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی از مهمترین ضروریات است که بایستی مد نظر قرار گیرد. افزایش انگیزه و کیفیت زندگی کاری دانشجویان میتواند موجب افزایش عملکرد و بهرهوری آنها در یادگیری شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و انگیزه پیشرفت با خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان مازندراناست. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان طی سالهای 98-99 که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 210 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون چندمتغیره، تیتک نمونهای و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری و انگیزه پیشرفت با خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Comprehensive universities of applied sciences to improve learning should pay attention to the quality of work life and motivation of students to progress. Considering that the majority of students of the Comprehensive University of Applied Sciences of Mazandaran Police Command are law enforcement personnel, quality of work life, motivation for progress and self-efficacy are among the most important necessities that should be considered. Increasing students' motivation and quality of work life can increase their performance and productivity in learning. Therefore, the aim of this study was to investigate the relationship between quality of work life and achievement motivation with self-efficacy of students of the Comprehensive University of Applied Sciences of Mazandaran Disciplinary Command. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature and method of data collection. The statistical population includes all students during the years 98-99, based on Krejcie and Morgan table from 450 people, of which 210 people were selected by stratified random sampling method. Walton Quality of Work Life Questionnaire, Hermans Progress Motivation Questionnaire and Scherer et al.'s General Self-Efficacy Questionnaire were used to collect data. Multivariate regression, one-sample t-test and Pearson correlation tests were used to analyze the data. The results showed that there is a positive and significant relationship between quality of work life and motivation for achievement with self-efficacy.
ملخص الجهاز:
با توجه به این که اکثریت دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان مازندران را کارکنان نیروی انتظامی تشکیل میدهند کیفیت زندگی کاری، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی از مهم ترین ضروریات است که بایستی مد نظر قرار گیرد.
با توجه به این که اکثریت دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان مازندران را کارکنان نیروی انتظامی تشکیل میدهند کیفیت زندگی کاری، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی از مهم ترین ضروریات است که بایستی مد نظر قرار گیرد.
بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و انگیزه پیشرفت با خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان مازندران است .
بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و انگیزه پیشرفت با خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان مازندران است .
یافته های پژوهش فرضیه اصلی: بین کیفیت زندگی کاری و انگیزه پیشرفت با خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان مازندران رابطه وجود دارد.
جدول شماره ٧: نتایج آزمون هم بستگی پیرسون در فرضیه شماره شش خودکارآمدی متغیرها مقدار هم بستگی (r) سطح معناداری (sig) تعداد نمونه (n) پرداخت منصفانه و کافی 0/259** 0/000 210 محیط کار ایمن و بهداشتی 0/37** 0/000 210 تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم 0/313** 0/000 210 قانون گرایی در سازمان 0/188** 0/006 210 وابستگی اجتماعی زندگی کاری 0/121 0/081 210 فضای کلی زندگی 0/122 0/079 210 یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان 0/281** 0/000 210 توسعه قابلیت های انسانی 0/348** 0/000 210 بحث و نتیجه گیری یافته فرضیه اصلی پژوهش نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری و انگیزه پیشرفت با خودکارآمدی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.