خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تسهیم دانش بر فرایند یادگیری سازمانی است. این پژوهش از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان فرماندهی انتظامی استان مازندران که 214 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد تسهیم دانش چانگ و همکاران (2013) و پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی نیف (2001) بهکار گرفته شد و روایی پرسشنامهها بهوسیله اساتید محترم مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب 78/ 0 و 90/ 0 بهدست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS24 انجام گرفت. یافتهها نشان میدهد که اثر مثبت و معنادار تسهیم دانش بر یادگیری سازمانی وجود دارد. همچنین ابعاد تسهیم دانش (تسهیم دانش فردی ، تسهیم فرصت یادگیری، تشویق انگیزه یادگیری) اثر مثبت و معنادار بر یادگیری سازمانی دارند . با توجه به آزمون فریدمن نیز به ترتیب بیشترین میانگین اختصاص به تسهیم دانش فردی و سپس تسهیم فرصت یادگیری و در نهایت تشویق انگیزه یادگیری قرار دارد.
The purpose of this study is to investigate the effect of knowledge sharing on organizational learning process. This research is descriptive-survey in terms of data collection method and applied in terms of research purposes. The statistical population of this study was the staff of the police command of Mazandaran province in which 214 people were selected as a sample. For data collection, standard questionnaires of knowledge sharing Chang et al. (2013) and standard questionnaire of organizational learning Nif (2001) were used and the validity of the questionnaires was confirmed by respected professors and its reliability was used using Cronbach's alpha formula. 0.78 and 0.90 were obtained, respectively. Data were analyzed using SPSS24 software. Findings show that there is a positive and significant effect of knowledge sharing on organizational learning. Also, the dimensions of knowledge sharing (sharing of individual knowledge, sharing of learning opportunities, encouraging learning motivation) have a positive and significant effect on organizational learning. According to Friedman test, the highest average is allocated to sharing individual knowledge, then sharing learning opportunities and finally encouraging learning motivation.
ملخص الجهاز:
نتـایج ایـن پـژوهش حـاکی از آن است کـه اشـتراکگـذاری (تسـهیم ) دانـش و ابعـاد آن بـر یـادگیری سـازمانی تــأثیر معنــاداری دارد و هــم چنــین فنــاوری و تعامــل اجتمــاعی بــه عنــوان دو متغیــر میانجی در امر یادگیری سازمانی مؤثر هستند.
جدول شماره ٣: ضریب هم بستگی فرضیه اصلی نوع هم بستگی میزان هم بستگی جهت هم بستگی سطح معناداری پیرسون 0/685 مثبت 0/000 بر اسـاس جـدول شـماره سـه و بـا توجـه بـر میـزان ضـریب هـم بسـتگی بـه دسـت آمــده ٠/٦٨٥= r کــه در ســطح ٠٠١=α معنــیدار اســت ، مــیتــوان ادعــا کــرد کــه تسهیم دانش بر یادگیری سازمانی اثر معناداری دارد.
جدول شماره ٥: ضریب هم بستگی فرضیه اصلی نوع هم بستگی میزان هم بستگی جهت هم بستگی سطح معناداری پیرسون 0/673 مثبت 0/000 بر اساس جـدول شـماره پـنج و بـا توجـه بـر میـزان ضـریب هـم بسـتگی بـه دسـت آمــده ٠/٦٧٣= r کــه در ســطح ٠٠١=α معنــیدار اســت ، مــیتــوان ادعــا کــرد کــه تسهیم دانش فردی بر یادگیری سازمانی اثر معناداری دارد.
جدول شماره ٨: خلاصه مدل رگرسیون و تحلیل واریانس مجذور ضریب خطای مجموع درجه میانگین آماره F ضریب تعدیل استاندارد سطح ضریب مدل مربعات آزادی مربعات معناداری هم بستگی هم بستگی شده برآورد رگرسیون ٢٧/٠٤١ ١ ٢٧/٠٤١ باقیمانده ١٣٧/٤٥ ٢١٢ ٠/٢١٥ ١٢٣/٣١٤ ٠/٠٠٠ ٠/٦٠٦ 0/4618 0/365 0/367 جمع ٧١/١٧٨ ٢١٣ ٢٧/٢٥٦ با توجه به جدول شـماره هشـت و میـزان F بـه دسـت آمـده کـه بـالاتر از میـزان F جـدول اســت و هــم چنــین اســتفاده از آزمـون رگرســیون چنــد متغیــری بــا روش ورود هـم زمـان، مـیتـوان بیـان کـرد کـه تسـهیم فرصـت یـادگیری بـر یـادگیری سـازمانی در ســطح ٠٠١=α اثــر معنــادار وجــود دارد و بــه عبــارت دیگــر تــوان پــیش بینــی یــادگیری ســازمانی از تســهیم فرصــت یــادگیری وجــود دارد.