خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی دورههای آموزشی ضمن خدمت در اداره پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی استان مازندران پرداخته است.
روش پژوهش: از نظر روششناسی این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن بر اساس جدول مورگان، تعداد 152 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون t تک نمونهای انجام شد.
نتایج و یافته ها: نتایج نشان داد برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت در اداره پلیس مواد مخدر استان مازندران اثربخش بوده و موجب بهبود واکنش شغلی، بهبود یادگیری شغلی، بهبود رفتار شغلی و بهبود نتایج شغلی کارکنان شده است.
Background: The present study investigated the effectiveness of in-service training courses in the Anti-Narcotics Police Department of Mazandaran Province Command. Research Method: In terms of methodology, this research is a descriptive correlational study. Its statistical population based on Morgan table, 152 people were selected as a sample. In this study, a questionnaire was used to collect information. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability by Cronbach's alpha. Data analysis was performed using one-sample t-test. Findings and Results: Results and Findings: The results showed that holding in-service training courses in Mazandaran Province Drug Police Department was effective and improved job response, improved job learning, improved job behavior and improved employee job results.The purpose of this study is to evaluate and evaluate the effectiveness of
ملخص الجهاز:
دلایل عمده در تعیین اثربخشی دوره های آموزشی یکــی از پرســش هــا و چــالش هــای فرسایشــی و زمــان بــری کــه ذهــن بســیاری از مـدیران را بـه خـود مشـغول کـرده ، ایـن اسـت کـه چـرا آمـوزش هـایی کـه از سـوی نظام های توسعه منابع انسـانی بـه کارکنـان داده مـی شـود، بـه یـادگیری یـا اثربخشـی مــورد انتظــار تبــدیل نمــی شــود و چــرا بهــره وری و کــارایی ســرمایه هــای انســانی سـازمان هـای مـا بـه حـد مطلـوب نرسـیده یـا تغییـر و تحـول مـورد انتظـار در رفتـار آنان رخ نداده است ؟ 1- Designing 2- Carrying Out 3- Evaluation پرسش های بعـدی کـه مطـرح مـی شـود، ایـن اسـت کـه آیـا نظـام توسـعه منـابع انسـانی متناسـب بـا اهـداف سـازمانی اسـت ؟ ارتبـاط فراینـدها و زیرسیسـتم هـای آن بــا یکــدیگر چیســت ؟ شــاخص هــای انــدازه گیــری موفقیــت و اثربخشــی نظــام هــای توسـعه منـابع انسـانی کـدام هسـتند؟ و مهـم تـر از همـه آیـا مـدیریت ارشـد سـازمان اعتقــاد راســخ بــه اســتقرار نظــام هــای توســعه منــابع انســانی بــرای ایجــاد و افــزایش خــردجمعــی، فرزانگــی و فرهیختگــی در ســازمان دارد؟ ایــن قطعــی اســت کــه برنامه های توسعه منابع انسـانی بـه مـدیران در تجهیـز کارکنـان خـود بـا آن چـه بـرای پیشــرفت خودآمــوزی مــورد نیــاز اســت ، کمــک مــی کنــد.
پاسخ به سؤال فرعی دوم پژوهش آیا برگـزاری دوره هـای آموزشـی ضـمن خـدمت در اداره پلـیس مـواد مخـدر استان مازندران موجب بهبود یادگیری شغلی کارکنان شده است ؟ در ابتــدا بــه آمــار توصــیفی مربــوط بــه نظــرات پاســخ دهنــدگان در مــورد ایــن فرضیه می پردازیم جدول شماره ٩: آمار توصیفی سؤال فرعی دوم مؤلفه میانگین انحراف استاندارد میانگین خطای استاندارد بهبود یادگیری شغلی ٤/٢٥٧ ٠/٥٠٣ 0/040 مقدار میـانگین نظـرات مربـوط بـه مؤلفـه بهبـود یـادگیری شـغلی کارکنـان برابـر با ٤/٢٥٧ است کـه بیـان گـر ایـن مطلـب اسـت کـه میـانگین نظـرات افـراد نمونـه در پاسخ به تأثیر بهبود یادگیری شغلی کارکنان بالاتر از حد متوسط است .
An Evaluation of the efficiency of the in-service training offered by the human resources study department [Journal New ways in Educational Administration.
The necessity of evaluating in-service training in libraries: an approach for effective human resource management [Electronic Journal of museums and libraries and documentation centers Razavi.