خلاصة:
زمینه شایستگی اخلاقی مهارتی است که مدیران را در یافتن راه حل های اخلاقی مناسب در موقعیت های اخلاقی هدایت می کند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی شایستگی اخلاقی بر مبنای قضاوت اخلاقی و شایستگی های حل مساله و تصمیم گیری در کانون ارزیابی مدیران شرکت ملی گاز ایران اجرا شد. روش روش پژوهش همبستگی بوده و جامعه آماری شامل 663 نفر از مدیران شرکت ملی گاز ایران است. با نمونه گیری تصادفی، 123 نفر در پژوهش شرکت کردند. ابزارها شامل پرسش نامه شایستگی اخلاقی-زندگی کاری و تجارت، آزمون تبیین مسایل است و تمرین های کانون ارزیابی است. داده ها به کمک آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها همبستگی متغیرهای قضاوت اخلاقی (38/ 0 = r)، شایستگی حل مساله (35/ 0 = r) و شایستگی تصمیم گیری (27/ 0 = r) با شایستگی اخلاقی مثبت و معنا دار است. متغیرهای قضاوت اخلاقی، شایستگی حل مساله و شایستگی تصمیم گیری 4/ 21 درصد از واریانس شایستگی اخلاقی را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت که با افزایش آگاهی از اصول اخلاقی و ارتقای شایستگی های حل مساله و تصمیم گیری، می توان شایستگی اخلاقی را در مدیران تقویت کرد. همچنین ابزارهای پژوهش حاضر را می توان برای سنجش شایستگی اخلاقی مدیران در کانون های ارزیابی مورد استفاده قرار داد.
خلاصة: (مترجم بواسطة الذكاء الاصطناعي)
المجال_x000D_
الکفاءه الاخلاقیه هی مهاره توجه المدیرین فی العثور علی حلول اخلاقیه مناسبه فی المواقف الاخلاقیه. اجری هذا البحث بهدف التنبو بالکفاءه الاخلاقیه بناء علی الحکم الاخلاقی وکفاءات حل المشکلات واتخاذ القرار فی مرکز تقییم مدیری شرکه الغاز الوطنیه الایرانیه._x000D_
_x000D_
الطریقه_x000D_
کانت طریقه البحث ارتباطیه وشملت المجتمع الاحصايی 663 مدیرا من شرکه الغاز الوطنیه الایرانیه. بمساعده عینه عشوايیه، شارک 123 شخصا فی البحث. الادوات شملت استبیان الکفاءه الاخلاقیه–الحیاه العملیه والتجاره، اختبار تحلیل المسايل، وتمارین مرکز التقییم. تم تحلیل البیانات باستخدام اختبار الارتباط وتحلیل الانحدار._x000D_
_x000D_
النتايج_x000D_
الارتباط بین متغیرات الحکم الاخلاقی (r = 0.38)، کفاءه حل المشکلات (r = 0.35) وکفاءه اتخاذ القرار (r = 0.27) مع الکفاءه الاخلاقیه ایجابی ودال احصايیا. متغیرات الحکم الاخلاقی، کفاءه حل المشکلات وکفاءه اتخاذ القرار تتنبا بنسبه 21.4٪ من تباین الکفاءه الاخلاقیه._x000D_
_x000D_
الاستنتاج_x000D_
بالنظر الی نتايج هذا البحث، یمکن القول انه من خلال زیاده الوعی بالمبادي الاخلاقیه وتعزیز کفاءات حل المشکلات واتخاذ القرار، یمکن تعزیز الکفاءه الاخلاقیه لدی المدیرین. کما یمکن استخدام ادوات البحث الحالیه لتقییم الکفاءه الاخلاقیه للمدیرین فی مراکز التقییم.
خلاصة:
Background: thical competence is a skill that guides managers in finding appropriate ethical solutions in ethical situations. The current research was carried out with the aim of predicting moral competence based on moral judgment and problem solving and decision-making skills in the evaluation center of managers of National Gas Company of Iran.
Method: The research method is correlational and the statistical population includes 663 managers of National Gas Company of Iran. By random sampling, 123 people participated in the research. The tools include the ethical competency questionnaire-working life and business, the problem explanation test, and the evaluation center exercises. The data was analyzed with the help of correlation test and regression analysis.
Results: The correlation of moral judgment variables (r = 0.38), problem solving competence (r = 0.35) and decision-making competence (r = 0.27) with moral competence is positive and significant. The variables of moral judgment, problem-solving competence and decision-making competence predict 21.4% of the variance of moral competence.
Conclusion: According to the results of this research, it can be said that by increasing the awareness of ethical principles and promoting problem-solving and decision-making skills, it is possible to strengthen the moral skills of managers. Also, the tools of the current research can be used to measure the moral competence of managers in evaluation centers.