خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسنادخصمانه و فراخشم در زنان متقاضی طلاق بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زنان متقاضی طلاق بود که جهت استفاده از خدمات روانشناختی در آبان 1400 لغایت بهمنماه 1400 به کلینیکهای روانشناسی (تحت پوشش سازمان بهزیستی) در شهر سبزوار مراجعه کرده بودند. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از زنان متقاضی طلاق بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. سپس، از میان نمونه پژوهش بهطور تصادفی 15 نفر در گروه گواه و 15 نفر در گروه آزمایش جایگزین شد. دادهها با استفاده از مقیاس اسنادخصمانه (HDS) (آرنتز و همکاران، 2003) و مقیاس سبکهای فراهیجانی (MES) بک و همکاران 2009) جمعآوری شد. مداخله آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی طی 8 جلسه 90 دقیقهای هفتهای یکبار انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. دادههای پژوهش، بهروش تحلیل واریانس آمیخته (بااندازهگیری مکرر) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد میزان تأثیرگذاری آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسناد خصمانه و فراخشم در زنان متقاضی طلاق 1/48 درصد است (05/0>p). همچنین ماندگاری آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسناد خصمانه 6/68 و در فراخشم 89 درصد بود (05/0>P). نتیجهگیری میشود آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسناد خصمانه و فراخشم در زنان متقاضی طلاق موثر است.
The aim of the present study was to determine the effectiveness of teaching skills based on the attachment model on hostile and angry documents in women seeking a divorce. The current research was semi-experimental with a pre-test-post-test design, a control group, and a one-month follow-up. The statistical population was all the women applying for divorce which had visited the psychological clinics (under the welfare organization) of Sabzevar City from November 2021 to February 2021. The sample was 30 women applying for divorce, selected as available and randomly replaced by 15 people in the control group and 15 in the experimental group. Data were collected through the Hostile Document Scale (HDS) (Arentz et al., 2003) and the Metaemotional Styles Scale (MES) Beck et al., 2009). The intervention of teaching skills based on the attachment model was carried out during 8 sessions of 90 minutes once a week, But the control group did not receive any intervention. The data were analyzed by mixed variance analysis. The findings showed that the effectiveness of training skills based on the attachment model on hostile and angry documents in women applying for divorce is 48.1% (p