خلاصة:
این پژوهش با هدف پیش عملکرد تحصیلی براساس کارکردهای سبک تفکر و سبکهای تربیتی والدین با میانجیگری مسئولیتپذیری دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش حاضر، شامل تمام دانشآموزان مقطع متوسطه اول ناحیه 3 شهر قم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401- 1400 بود که از این بین 430 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای عملکرد تحصیلی فام و همکاران (1999، APQ)، سبکهای تفکر استرنبرگ (STSQ، 1992)، مقیاس فرزندپروری ادراک شده گرولینک و همکاران (PPQ، 1997) و مسئولیتپذیری شخصی مرکلر و همکاران (PRQ، 2016) تکمیل کردند. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد سبک تفکر قانونی، اجرایی، سبکهای تربیتی مادر و پدر و مسئولیتپذیری رابطه مثبت و معنادار (01/0>p) و سبک تفکر قضاوتگر و عملکرد تحصیلی ارتباط منفی معنادار (01/0>p) بود و سبک تفکر قانونی، اجرایی، قضاوتگر، سبکهای تربیتی مادر و پدر از طریق مسئولیتپذیری با عملکرد تحصیلی ارتباط دارند (01./0>p). نتایج این پژوهش نشان داد بین کارکردهای سبک تفکر و سبکهای تربیتی والدین با عملکرد تحصیلی با میانجیگری مسئولیت پذیری در دانشآموزان رابطه وجود دارد (05/0>p) و مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. یافتههای این پژوهش میتواند در بهبود عملکرد تحصیلی مورد استفادهی متخصصان حوزههای آموزشی قرار گیرد.
This research was conducted with the aim of pre-academic performance based on the functions of thinking style and parenting styles with the mediation of students' responsibility. The descriptive research method was correlation type. The statistical population of the current study included all the students of the first secondary level of the 3rd district of Qom studying in the academic year of 2021-2022, of which 430 students were selected by the available sampling method and the questionnaire Pham et al.'s academic performance (1999, APQ), Sternberg's thinking styles (STSQ, 1992), Grolink et al.'s perceived parenting scale (PPQ, 1997) and Merkler et al.'s personal responsibility (PRQ, 2016) completed. Data analysis using the structural equation modeling method showed legal and executive thinking styles, parenting styles of mother and father and positive and meaningful relationship responsibility (p