خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی روش شبیه سازی بر خلاقیت و عملکرد دانش آموزان دوره ابتدائی انجام گرفت. پژوهش نیز به روش طرح نیمه تجربی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه را دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان خدابنده تشکیل می دادند که در سال تحصیلی 1402-1401 در مدارس دوره ابتدایی به تحصیل اشتغال داشتند. تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. در این پژوهش آموزش درس علوم تجربی به مدت 8 هفته و در هر هفته دو جلسه آموزشی 50 دقیقهای با روش شبیه سازی به گروه آزمایش ارائه شد. گروه کنترل (شاهد) نیز، به روش تدریس سنتی و بدون هیچ مداخلهای آموزش درس علوم خود را دریافت نمودند. برای اجرای هر دو شیوه تدریس از یک معلم ثابت در هر دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. جهت سنجش خلاقیت فراگیران بر اساس دیدگاه تورنس از آزمون 60 سوالی خلاقیت عابدی ( 1372) و جهت سنجش عملکرد تحصیلی دانش آموزان از پرسشنامه سنجش عملکرد تحصیلی فام و تیلور ( ept) استفاده شده است. نتایج نشان داد که بکارگیری روش شبیهسازی موجب ارتقای خلاقیت و بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی می شود.
The present study was conducted in order to investigate the effectiveness of the simulation method on the creativity and performance of elementary school students. The research method is quasi quasiexperimental design with pre-test and post-test design .The statistical population of the study was made up of girl elementary school in Khodabande city in the academic year of 1401-1402. 30 people were selected by multiple-stage cluster sampling method and were randomly placed in the experimental and control groups. In this research, the science lessons were taught to the experimental group for 8 weeks (two 50-minute training sessions per week) using the simulation method. The control group (control) also received their science lessons in the traditional teaching method without any intervention. To implement both teaching methods, the same teacher was used in both control and experimental groups. To measure students' creativity based on Torrance's point of view, Abedi's 60-question creativity test (1372) was used, and to measure students' academic performance, Pham and Taylor's academic performance questionnaire (EPT) was used. The results showed that the simulation method promotes creativity and improves the academic performance of elementary school students.