خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعهیافتگی آموزش ورزش در مدارس استان کرمانشاه میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، اساتید برجستة حوزة مدیریت ورزشی متخصص در حوزة ورزش مدارس و همچنین مدیران اداره تربیتبدنی وزارت آموزش و پرورش بودند که این افراد، به صورت هدفمند(از نوع معیاری) برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند (17 مصاحبه با 17 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه (22 گویه و در قالب سه راهکار آموزشی، راهکار فردی و راهکار سازمانی) در بین معلمان ورزش استان کرمانشاه توزیع گردید. از شاخصهای کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها (طبیعی و یا غیرطبیعی بودن) استفاده شد و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS نسخة 24، Smart PLS نسخة 2.0 و نرم افزار Max QDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج نشان داد که 27 کد مفهومی و 5 مقولة اصلی، از مهمترین شاخصهای توسعهیافتگی آموزش ورزش در مدارس استان کرمانشاه میباشد. همچنین مشخص گردید که به ترتیب شاخصهای معلم ورزش، کانونهای ورزشی، قهرمانی، مالی و امکانات ورزشی از شاخصهای توسعهیافتگی آموزش ورزش در مدارس استان کرمانشاه میباشد. بنابراین توجه به انتخاب معلمان شایسته، جزء مهمترین برنامهها و سیاستهای متولیان ورزش دانشآموزی میتواند باشد.
The aim of this study was to design a developmental model for sports education in Iranian schools. Current study in terms of purpose is Practical and in terms of Data collection method was Descriptive survey. In the first part (qualitative) for conducting the field interview, the statistical population of the study were prominent professors in the field of sports management specializing in school sports, as well as managers of the Ministry of Education's Physical Education Organization. Qualitative interviews were selected on the research topic (17 interviews with 17 individuals and continued until theoretical saturation). In the second part (quantitative), after collecting information from qualitative research, a questionnaire was constructed and this questionnaire (22 items in the form of three educational strategies, individual strategy and organizational strategy) was distributed among sports teachers in Kermanshah province. Use elongation and skew indices to check the distribution of data (natural or abnormal) and to investigate and answer the research questions and draw and compile a measurement model and a structural model of SPSS software version 24, Smart PLS Version 2.0 and Max QDA Pro software were used. The results showed that 27 conceptual codes and 5 main categories are the most important indicators of the development of sports education in Kermanshah Province. It was also found that the indicators of sports teacher, sports centers, championship, financial and sports facilities are indicators of the development of sports education in Iranian schools, respectively. Therefore, paying attention to selecting qualified teachers can be one of the most important programs and policies of student sports authorities.