خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین ساختار هدفی کلاس درس با خلاقیت و نقش میانجی نیازهای اساسی انجام شده است. روش: در این پژوهش از طرح تحقیق توصیفی - همبستگی استفاده شد. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 است که تعداد 220 نفر از آنان به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش به وسیله پرسشنامههای خلاقیت عابدی، ساختار ادراک شدۀ کلاس درس (میگلیو همکاران) و نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا[1] و همکاران جمعآوری شد و سپس تحلیل آماری با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS و AMOS انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که اثر جهتگیری هدفی تبحری و عملکردی بر نیازهای اساسی مثبت و معنادار است. همچنین بین نیازهای اساسی و خلاقیت نیز، رابطه معناداری وجود دارد؛ اما اثر جهتگیری هدفی اجتنابی بر نیازهای اساسی معنادار نیست. یافته دیگر پژوهش حاضر بیانگر این است که اثر سه متغیر برونزاد جهتگیری هدفی تبحری، عملکردی و اجتنابی بر خلاقیت معنادار نیست. نتیجهگیری: بین جهتگیری هدفی با خلاقیت، رابطه معناداری به طور مستقیم دیده نشده است؛ اما زمانی که برآورده شدن نیازهای اساسی در فرد تقویت شود با افزایش سطح استقلال، شایستگی و ارتباط، میتوان خلاقیت را در ساختار هدفی کلاس درس ارتقاء داد.
The current research was conducted with the aim of investigating the relationship between the objective structure of the classroom with creativity and the mediating role of basic needs. For this purpose, a descriptive-correlational research design was used. The statistical population of this research is all the male and female students of the second year of Semnan secondary school in the academic year 1401-1400, of which 220 were randomly selected. The research data were collected by Abedi's creativity questionnaires, the perceived structure of the classroom (Mighli et al.) and the basic psychological needs of LaGuardia et al. And then statistical analysis was done using structural equation modeling with SPSS and AMOS software. The results showed that the effect of mastery and functional goal orientation on basic needs is positive and significant. Also, there is a significant relationship between basic needs and creativity; But the effect of avoidance goal orientation on basic needs is not significant. Another finding of the present research indicates that the effect of three exogenous variables of mastery, performance and avoidance goal orientation on creativity is not significant. In this way, no meaningful relationship has been directly seen between goal orientation and creativity; But when the fulfillment of basic needs in the individual is strengthened by increasing the level of independence, competence and communication, creativity can be promoted in the objective structure of the classroom.
ملخص الجهاز:
نتیجه گیری: بین جهت گیری هدفی با خلاقیت ، رابطه معناداری به طور مستقیم دیده نشده است ؛ اما زمانی که برآورده شدن نیازهای اساسی در فرد تقویت شود با افزایش سطح استقلال ، شایستگی و ارتباط ، میتوان خلاقیت را در ساختار هدفی کلاس درس ارتقاء داد.
از نقطه نظری گسترده تر، محیط یادگیری نه تنها شامل ساختار فیزیکی و شرایط بررس ظاهری کلاس هاست ، بلکه بعد روانشناختی هم دارد (فراسر و کاله ،٢٠٠٧٥) و به مجموعه ی خاصی از شیوه ها و سیاست های معلمان متکی است (بنینگ ، پرتوریوس ، ژانکه ، دیکهاوس و تأثیر عوام درسل ،٦ ٢٠١٩؛ بارداچ ، یاناگیدا و لوفتنگر،٧ ٢٠٢٠) که با پیام هایی در حین فعالیت در کلاس ل درس به دانش آموزان انتقال مییابد (مورایاما و الیوت ، ٢٠٠٩؛ اردان ،٨ ٢٠٠٤، آلپ ، میچو، فرد کارلو و بارای ،٩ ٢٠١٨)، تا نمایانگر جامع و جنبه کاربردی کیفیت آموزش باشد (بارداچ ، ی و یاناگیدا، لوفتنگر، شوبر و اسپیل ،١٠ ٢٠١٩).
آماره های توصیفی متغیرهای پژوهش عوام انحراف خطای استاندارد خطای استاندارد متغیر تعداد میانگین کجی کشیدگی ل استاندارد کجی کشیدگی فرد خلاقیت 220 74/85 16/30139 0/436 0/164 -0/015 0/327 نیازهای اساسی 46/4409 220 6/600 -0/938 0/164 2/708 0/327 ی و جهت گیری هدفی سازم 23/1227 220 4/45663 -0/149 0/164 -0/744 0/327 تبحری انی جهت گیری هدفی 0/327 -0/532 0/164 -0/642 2/99016 11/32 220 عملکردی بر جهت گیری هدفی خلاقی 17/2273 220 4/02199 -0/121 0/164 -0/61 0/327 اجتنابی ت در جدول یک ، آماره های توصیفی متغیرهای پژوهش ارائه شده است .