خلاصة:
درس پژوهی یک رویکرد ساختار مند مطالعه توسعه و بهبود آموزش و یادگیری است به بیان دیگر یک چرخه پژوهشگری درباره یادگیری دانش آموزان است که به منظور یادگیری معلمان و اصلاح و بهبود آموزش اجرا می شود. روش تحقیق و آموزش درس پژوهی میتواند به عنوان ابزاری کارآمد جهت ایجاد توانایی مذکور در معلمان شود. پژوهش حاضر یک نمونه درس پژوهی است که در آن سعی بر انتقال تجربه گروه درس پژوهی خود به دیگر همکاران و دانشجو معلمان است. متن حاضر درباره چگونگی تدریس درس عصر شکوفایی از کتاب درسی پایه دوازدهم انسانی به روش مناظره است. پس از کسب اطلاعات لازم در مورد درس مذکور، روش تدریس مناظره، اجرای دو طرح درس و اجرا و تدریس ودریافت بازخوردها و نقدهای گروه درس پژوهی، این درس پژوهی آماده و تدریس شد. نتایج به دست آمده پس از انجام فرایند درس پژوهی نشان داد که انجام این فرایند باعث افزایش فعالیت دانش آموزان در کلاس درس شده است و دراجرای مجدد آگاهی دانش آموزان در مبحث نسبت به اجرای شماره 1 افزایش داشته است وهمچنین این فرایند منجر به توسعه دانش حرفهای معلمان شرکت کننده در تیم درس پژوهی شده است. این مقاله می تواند مبنایی برای انجام درس پژوهی برای دانشجو معلمان و دبیران دانشگاه فرهنگیان باشد
Lesson research is a structured approach to study the development and improvement of teaching and learning, in other words, it is a research cycle about student learning that is implemented in order to learn teachers and improve and improve education. The research and teaching method of lesson study can be used as an efficient tool to create the mentioned ability in teachers. The current research is an example of lesson study in which it is trying to transfer the experience of its study group to other colleagues and student teachers. The present text is about how to teach the World War II lesson from the human basic textbook by inquiry method. After obtaining the necessary information about the mentioned lesson, the inquiry teaching method, implementing two lesson plans and teaching and receiving feedback and criticisms from the lesson research group, this research lesson was prepared and taught. The results obtained after conducting the lesson research process showed that carrying out this process has increased the students' activity in the classroom and the re-enforcement of the students' awareness in the topic has increased compared to the implementation of number 1, and also this process has led to the development of professional knowledge. Teachers participating in the study team. This article can be a basis for doing research for students, teachers and professors of Farhangian University.
ملخص الجهاز:
بجولند و موسولد(٢٠١٨١) در تحقيقي با عنوان درس پژوهي در آموزش و پرورش : يادگيري يک مورد چالشي در نروژ به اين نتيجه رسيدند که برخي از جنبه هاي اصلي درس پژوهشي فراموش شده و معلمان براي تحقيقات خود از سوال پژوهشي استفاده نکرده و ميزان تمرکز آن ها در سازماندهي درس و يادگيري دانش آموزان کم بوده است .
سرکاراني و همکاران (٢٠١٢) در تحقيقي که در کشور ژاپن انجام دادند به اين نتيجه رسيدند که درس پژوهي موجب تسهيل دريادگيري و فهم بهتر معلمان از مفاهيم کتاب و ارايه بهتر دانش محتوايي مي شود از آن جا که مسأله آموزش تاريخ نيازمند استفاده از روش هاي تدريس متفاوتي است و هم چنين و محتواي درسي از مجموعه اي از مهارتها مشاهده کردن ، پيش بيني کردن ، بررس ي فرضيه و ...
سوال دوم آنکه چگونه ميتوان تدريس جنگ جهاني دوم را با شرايط حال حاضر جهان امروز تطبيق و بررسي کرد؟ سوال سوم آنکه چگونگي دريافت بالا ترين بازخورد مثبت و ياد گيري از درس جنگ جهاني دوم ؟ روش تحقيق درس پژوهي الگويي براي بهسازي توانايي حرفه اي معلمان و روشي کيفي براي توليد دانش حرفه اي در مدرسه است و به معلمان فرصت مي دهد تا روابط خود را با يکديگر و با دانش آموزان بهبود بخشند و به همکاري با پژوهشگران آموزشي براي حمايت سيستماتيک از تفکر انتقادي ، بازبيني و بازانديشي در انديشه و عمل آموزشي تشويق شوند اين مدل پژوهش در کلاس درس عملا بر چرخه ي يادگيري گروهي ، کيفي ، مشارکتي و مداوم کارگزاران آموزشي شامل مراحل پنجگانه ( تبيين مساله ، ط راحي ، عمل ، بازانديشي و يادگيري ) استوار است .