خلاصة:
زمینه و هدف: نسل Z نسلی است که با ثابتنشستن و پذیرفتن شرایط راضی نیست و به تغییر و پیشرفت علاقهمند است. بهشکل جالبی این گروه علاقه دارند که برای کسب درآمد بیشتر و رشد حرفهایشان، به مشاغلی که در اطراف خود میبینند، وارد شوند. کارکنان شایسته و متعهد داراییهای ارزشمندی برای هر سازمانی هستند و امروزه به آنها سرمایههای انسانی میگویند. مدیریت حفظ و نگهداشت استعدادها بسیار ضروری است؛ زیرا آنها میتوانند کارایی و اثربخشی را افزایش دهند و سازمان خود را به بالاترین سطح در فضای رقابت و کسبوکار برسانند. هدف از این پژوهش، ارائۀ مدل نگهداشت استعداد در بین کارکنان نسل Z سازمانهای دولتی است. روش: این تحقیق کیفی و کاربردی است. مشارکتکنندگان آن، متخصصان و خبرگان منابع انسانی دانشگاهی و سازمانهای دولتی است که از طریق روش نمونهگیری نظری تعیین شدند. برای شناسایی مقولههای مدل نگهداشت استعداد در بین کارکنان نسل Z سازمانهای دولتی، از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و با ۳۵ نفر از خبرگان منابع انسانی دانشگاهی و سازمانهای دولتی، مصاحبههای عمیق بهعمل آمد. برای تحلیل دادهها از روش نظریهپردازی دادهبنیاد چندگانه کرانهلم و گولد کوهل استفاده شد. یافتهها: در این تحقیق در مرحله کدگذاری استقرایی، پنج مقوله (مقوله محوری، بسترهای حمایتی فردی و سازمانی، زمینههای اجتماعی و فرهنگی، موانع فردی و شغلی و سازمانی، نتایج و پیامدهای فردی و سازمانی) و ۳۱ مفهوم استخراج شد؛ سپس پالایش مفهومی، کدگذاری الگویی (ارائه مدل)، انطباق نظری مدل، اعتبارسنجی تجربی و ارزیابی انسجام نظری مدل و غنیسازی نظریه تشریح شدند. نتیجهگیری: حفظ و نگهداری از نیروی انسانی نسل Z، یکی از رموز موفقیت، بقا و سلامت هر کسبوکاری است. مدیران اثربخش بر این باورند که نگهداشت کارکنان نسل Z، رضایت مشتریان، افزایش ماندگاری و رضایت از کسبوکار در سازمانهای دولتی را باعث میشود. جدا از بحث حقوق که نیاز جهانی برای تمامی نسلهای نیروی کار است، مسائل دیگری، نظیر تعادل بهتر کار زندگی، فرصتهای پیشرفت بیشتر و مزایای معنادار نیز برای نسل Z ارزش بسیاری دارد. این مسائل بهقدری برای نسل Z ارزشمند است که گاهی برای کسب آن، شغلی با درآمد کمتر را انتخاب میکنند. این گروه از کارکنان، همچنین تمایل دارند که حمایت کارفرمایان دولتی در زمینه بهزیستی، بهخصوص بهزیستی مالی و روانی را جلب کنند و روابط درون سازمانی قویتری را نسبت به نسلهای قبلی جستوجو میکنند. بنابراین در زمان استخدام و برای نگهداشت این گروه از کارکنان، میبایست به این دسته از نیازها توجه ویژه کرد.
Background & Purpose: Generation Z is a generation that is not satisfied with sitting still and accepting the situation and is interested in change and progress. Interestingly, this group is interested in entering the jobs they see around them to earn more money and grow professionally. Competent and committed employees are valuable assets for any organizations, thus today they are referred to as human capital. Talent retention management is very essential because competent employees can increase the efficiency and effectiveness of the organization and bring your company to the highest level in the competitive and business environment. The purpose of this qualitative research is to provide a talent retention model among generation Z employees of government organizations. Methodology: In this research, the multiple foundation data method of Cranholm and Gould Kohl was used. The participants of this research include human resources specialists and experts from universities and government organizations who were determined through the theoretical sampling method. In order to identify the categories of talent retention model among generation Z employees of government organizations, a semi-structured interview was used, using this tool, in-depth interviews were conducted with 35 human resources experts from universities and government organizations, and the required information was collected. To analyze the data, the method of theorizing the multiple data base of Cranholm and Gould Kohl was used. Findings: In this research, in the inductive coding stage, 5 categories (central category, individual and organizational support platforms, social and cultural contexts, personal and occupational and organizational obstacles, individual and organizational results and consequences) and 31 concepts were extracted. And then conceptual refinement, model coding (presentation of the model), theoretical adaptation of the model, experimental validation and evaluation of the theoretical coherence of the model and enrichment of the theory were described. Conclusion: Keeping the Z generation human resources is one of the keys to the success, survival and health of any business. Effective managers believe that keeping Z generation employees will increase customer satisfaction and retention, business satisfaction, in government organizations. Apart from the discussion of rights, which is a universal need for all generations of the workforce, other issues such as a better work-life balance, more advancement opportunities, and meaningful benefits are also of high value to Generation Z. These issues are so valuable to this generation that they may move to a lower paying job to get them. This group of employees is also looking for employers' support in the field of well-being, especially financial and psychological well-being, and they are looking for stronger intra-organizational relationships than previous generations. Therefore, at the time of recruiting, hiring, and maintaining this group of employees, special attention should be paid to this group of needs.