خلاصة:
هدف این مقاله بررسی تجربیاتِ فارغالتحصیلانِ رشته آموزش علوم اجتماعی از دروس تخصصی رشته آموزش علوم اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان البرز است. روش پژوهش، روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش، فارغالتحصیلان رشته آموزش علوم اجتماعی در سال تحصیلی 1400-1401 از دانشگاه فرهنگیان البرز هستند. نمونههای مورد بررسی 20 نفر از فارغالتحصیلان رشته آموزش علوم اجتماعی هستند. نمونهها به شیوه هدفمند انتخاب شدند و تعداد نمونهها بر اساس اصل اشباع نظری تعیین شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات روش مصاحبه نیمهساختاریافته و روش تحلیل اطلاعات، تکنیک تحلیل مضمون است. تجربیات زیسته فارغالتحصیلان رشته آموزش علوم اجتماعی از دروس تخصصی رشته آموزش علوم اجتماعی در 5 مقوله و 2 مضمون اصلی دستهبندی شدند. مقولات تغییرات دانشی، تغییرات نگرشی و تغییرات مهارتی در مضمونِ تجربیات یادگیری از دروس تخصصی تقسیمبندی شدند. مقولات مسائل مرتبط با محتوای دروس و مسائل مرتبط با ارائه دروس، در مضمونِ مسائل آموزشی دروس تخصصی دستهبندی شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد علیرغم اینکه دروس تخصصی موجب یادگیری و تغییرات شناختی، نگرشی و مهارتی در دانشجو معلمان شده است، اما دروس تخصصی رشته آموزش علوم اجتماعی در طراحی محتوا و ارائه دروس تخصصی با مسائل و مشکلاتی همراه بوده است.
The purpose of this article is to investigate the experiences of social science education graduates from specialized courses in the social science education field at Alborz Farhangian University. The research method is a qualitative method with a phenomenological approach. The studied samples are 20 graduates of social science education at the Farhangian University of Alborz in 1401. The number of samples was determined based on the principle of theoretical saturation. The data collection method is the semi-structured interview method and the data analysis method is the thematic analysis method. The lived experiences of social science education graduates from specialized courses in social science education were categorized into 5 categories and 2 main themes. The categories of cognitive changes, affective changes, and skill changes were divided into the theme of learning experiences from specialized courses. The categories of problems related to the content of courses and problems related to the presentation of courses were classified in the theme of educational problems of specialized courses. The findings of the research show that despite the fact that specialized courses have caused learning in student teachers, specialized courses in the field of social science education have been associated with problems in the content design and presentation of specialized courses.