خلاصة:
تعلیم وتربیت که از شاخصههای جهان انسانی است، بر این باور است که انسانها برای رسیدن به اهداف آرمانی، باید در پرتو آموزش و پروش قرار بگیرند. در این بین، نقش این نهاد، با تأکید بر محوریت حکومت حضرت مهدی؟عج؟، بسیارحائز اهمیت و برجسته است. سعی این مقاله، بر آن است که با شرح دیدگاه صاحبنظران تعلیم وتربیت و نظام مند بودن برنامههای آموزشی، بتواند پاسخگوی نیازهای آموزشی و تربیتی مطابق با عصر انتظار و ظهور باشد. یافتههای این پژوهش که با بهرهگیری از روشهای پردازش و توصیف دادهها میباشد و به صورت کتابخانهای گردآوری شده است، نشانگر این است که، در عین تلاش معلمان دلسوز و زحمتکش، در محتوای کتابهایی نظیردرس هدیههای آسمانی، قرآن ومعارف اسلامی در هر سه مقطع، برنامهای هدفمند در جهت گسترش تعلیم اندیشه مهدویت وتربیت منتظران وجود ندارد. بنابراین شایشته است که از بدو آموزش تا پایان مراحل آموزش، علما وعملا دانشآموزان را با فرهنگ واقعی قرآن و نهج البلاغه(با محوریت امامت ومهدویت)و با اختصاص ساعات بیشتر این دو منبع نورانی، درتمام مقاطع و همچنین تربیت معلمینی متخصص در این حوزه به معنای واقعی مهدویت آشنا کنیم. بنابراین تلاش و همت مضاعت برای نیل به این هدف، در آموزش و پرورش لازم و ضروری است.
Education, which is one of the characteristics of the human world, believes that in order to achieve ideal goals, people should be placed in the light of education. and it is outstanding. The effort of this article is to be able to respond to the educational and educational needs of the emerging age by describing the views of education experts and teachers and the systematicity of educational programs. From the methods of processing and describing the data, it shows that, despite the efforts of caring and hardworking teachers, not only purposeful effort is not observed, but in books such as the lesson of heavenly gifts and Islamic teachings in all three stages, a purposeful program There is no way to spread the idea of Mahdaviat and educate those who are waiting. Therefore, the effort and effort to achieve this goal is necessary and necessary in education.
ملخص الجهاز:
مهدویت در تعلیم و تربیت با رویکرد فلسفه تربیتی انتظار در بستر مدارس محمدحسین صادقی درویشی 1 آمنه افشار 2 رضا احمدی 3 تاریخ دریافت: 16/1/1402 تاریخ پذیرش: 29/2/1402 چکیده تعلیم وتربیت که از شاخصههای جهان انسانی است، بر این باور است که انسانها برای رسیدن به اهداف آرمانی، باید در پرتو آموزش و پروش قرار بگیرند.
تربیت و ویژگیهای تربیتی در جامعه مهدوی(عصر ظهور ) بیشک تحقق هر نوع آموزش و مهارتی مستلزم محیطی است که ما را در جهت رسیدن به آن هدف یاری نماید و بستر یا محیطی که میتواند ما را به راحتی در این مسیر قرار دهد، محیطی است که تمام شرایط این رشد را داشته باشد.
معلم معتقد و عاشق آن حضرت، معلمی است که هر روز و تمام لحظههای تدریس و آموزش خود روح و قلب شاگردان خود را به سوی این اشتیاق حرکت میدهد و هر روز با روشهای متناسب درک با گروه سنی دانشآموزان کلاس خود، پنجرهای از حضور حضرت حجت(عج)و باور مهدوی را در شاگردانش پرورش میدهد: البته بهرهمندی از قصهها و پرورش روح کودکانه در مقطع ابتدایی بسیار مورد توجه است و در مقطع متوسطه با توجه به روحیه نوجوانی و بلوغ فکری باید از احساسات و استدلالهای آنها بیشتر استفاده کند و بستر این نوع تربیت در مدارسی محقق میشود که مدیران آن مجموعه نیز چنین تفکری را در آن مجموعه دنبال کنند و به یاری معلمان خود همت گمارند(هراتیان، ۱۳۹۲: ۵۴-۵۵).