خلاصة:
در این پژوهش هدف اصلی، بررسی آیندهاندیشی از منظر سیدجمالالدین اسدآبادی بوده است. این پژوهش هم از نوع بنیادی و هم از نوع کاربردی و ماحصل بررسی مقالات و تحلیل محتوای کیفی بوده که بر اساس تحلیل اسنادی متون و دیدگاههای موجود، به شناختی از پایههای ساخت آینده از منظر سیدجمالالدین اسدآبادی دست پیدا کرده است. هشت مقوله مهم از دیدگاه سیدجمالالدین اسدآبادی که تاثیر بسزایی در ساخت آینده دارند، شناسایی شده و تحلیل نحوه تأثیر هریک از آنها بر تفکر آینده انجام شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که، سیدجمالالدین اسدآبادی اساساً عمل و اندیشهاش همگی ناظر به آینده بود، یک هدفی را به صورت مشخص تعریف کرد، بر اساس آن هدف، یک سری استراتژیها تدوین کرد و برای پیشبرد این استراتژیها و تحقق هدف مدنظرش از یک سری تاکتیکها استفاده کرد. هدف سیدجمال به بیان خودش؛ «خیر امت محمدی» بود، که این خیر امت محمدیه همان وضعیت مطلوب امت پیامبر اکرم(ص) است. سیدجمال برای تحقق این هدف از دو کانال یعنی؛ الف) مبارزه با استبداد داخلی و ب) مبارزه با استعمار خارجی استفاد کرد، و برای انجام اینها یک سری راهبردها از قبیل؛ بیداری اسلامی، اتحاد اسلام یا وحدت مسلمانان، بازگشت به اسلام راستین و غیره را به کار برد. سیدجمال در واقع بیشتر به دنبال ساخت آینده بود، البته این ساخت آینده را نیازمند شناخت آینده میدانست.
Objective: In this research, the main goal was to investigate Futurism from the perspective of Seyyed Jamaluddin Asadabadi.Methodology: This research is both fundamental and applied and is the result of the review of articles and qualitative content analysis, which, based on the documentary analysis of existing texts and views, has gained knowledge of the foundations of future construction from the perspective of Seyyed Jamaluddin Asadabadi.Findings: Eight important categories from Seyyed Jamaluddin Asadabadi's point of view, which have a significant impact on the construction of the future, have been identified and an analysis of the effect of each of them on the thinking of the future has been done.Conclusion: Seyyed Jamaluddin Asadabadi's actions and thoughts were all focused on the future, he defined a specific goal, formulated a series of strategies based on that goal, and used a series of tactics to advance these strategies and realize his intended goal. Seyyed Jamal's goal in his own words; It was "the good of the Muhammadan Ummah", and this good of the Muhammadan Ummah is the same as the desired state of the Prophet's Ummah. Seyyed Jamal to achieve this goal through two channels, namely; a) fight against internal tyranny and b) fight against foreign colonialism, and to do this, he used a series of strategies such as; Islamic awakening, the unity of Islam or the unity of Muslims, the return to true Islam, etc. Seyyed Jamal was actually looking for the construction of the future, although he considered this construction of the future to be necessary to know the future.