خلاصة:
زمینه: یکی از دغدغه های سیاستگذاران فضای مجازی، ارائه شاخصهایی برای طراحی الگوی بومی مدیریت محتوای رسانههای اجتماعی است. این الگو باید بر مبنای اخلاق «مشروع مقبول» و «مقبول مشروع» باشد. مدلهای رایج طراحی سیاستگذاری در کشور از جامعیت کافی برای سیاستگذاری محتوای رسانههای اجتماعی برخوردار نیستند چون در این مدلها برخی از شاخصهای اخلاقی تاثیرگذار برای طراحی مدل مغفول می ماند. در این پژوهش، الزامات استفاده از یک الگوی بومی برای سیاستگذاری و شاخصهای مناسب جهت طراحی آن بررسی شده است. روش: این تحقیق از روش مرور سیستماتیک بر داده های کیفی استفاده کرده است. جامعه تمامی مقالات، پژوهشها، طرحها و گزارشهای تحقیقاتی به زبان فارسی و انگلیسی در خصوص شیوه طراحی سیاستگذاری رسانه ای و به ویژه رسانه های اجتماعی است. همچنین پژوهش های مرتبط با طراحی و تحلیل مدلهای سیاستگذاری عمومی در بازه زمانی 1386 تا 1400 مد نظر گرفت. محقق برای تحلیل اطلاعات به کدگذاری محتوای منابع پرداخته است. یافته ها: محقق 30 منبع داخلی و خارجی را با رعایت اصول ورود و خروج منابع در روش نظاممند مورد بررسی قرار داد. از بین منابع، 11 مورد انتخاب شد. محتوای این منابع براساس پرسشهای تحقیق با کمک قواعد اجرای مرور نظاممند بررسی شدند. نتیجه گیری: از میان رویکردهای موجود، مدل عقلانیت اسنلن از جامعیت بیشتری برخوردار بود.مطابق این مدل هر رویکردی در سیاستگذاری باید الزامات عقلایت چهارگانه اقتصادی، سیاسی، قانونی و حرفه ای را رعایت نماید. بنابراین به نظر می رسد یک الگوی بومی سیاستگذاری برای رسانه های اجتماعی هم بایستی به الزامات عقلانیت توجه داشته باشد و هم از منظر اخلاقی به دنبال یافتن بیشترین فایده و کمترین هزینه باشد.
Background: One of the important concerns of cyberspace policymakers is to provide indicators for designing a native model of social media content management. This model should be based on "legitimate" and "legitimate" ethics. In this article, the researcher, by studying the available sources, found that the common models of policy making in the country are not comprehensive enough for social media content politicization. Because in these models, some effective ethical indicators for model design are neglected. In this research, the requirements of using a native model for social media content policy-making and appropriate indicators for its design have been examined.
Method: This research used a systematic review method on qualitative data. The community is all articles, researches, projects and research reports in Farsi and English regarding the design method of media policymaking and especially social media. Also, researches related to the design and analysis of public policy-making models in the period of 1386 to 1400 were considered. The researcher has coded the content of the sources to analyze the information.
Results: The researcher examined 30 internal and external sources in a systematic way by observing the principles of entry and exit of sources. Among these sources, 11 cases were selected. The content of these resources was reviewed based on the research questions with the help of systematic review implementation rules.
Conclusion: Among the existing approaches, Snellen's model of rationality was more comprehensive. According to this model, any policy-making approach must meet the requirements of economic, political, legal and professional rationality. Therefore, it seems that a native policy-making model for social media should pay attention to the requirements of rationality and seek to find the most benefit and the least cost from an ethical point of view