خلاصة:
اهداف: چیدمان فضایی فعالیتهای شهری، ساختار فضایی ارتباطات و دسترسی
فضایی بر میزان و چگونگی جابه جاییهای شهری و قابلیت دسترسی پذیری آن
تاثیرگذار هستند. با تاثیر پارادایم پایداری بر مفاهیم جابه جایی شهری و دسترسی-
پذیری، بهرهگیری از شیوههای سفر به وسیله حمل ونقل عمومی و مفهوم دسترسی-
پذیری پایدار شهری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس، هدف
پژوهش حاضر بررسی ساختار فضایی نقاط مهم فعالیتی، ایستگاهها و محورهای شهری
در قالب ساختار عملکردی-فضایی و بررسی هماهنگی آنها با یکدیگر بود.
روش شناسی: این مطالعه کاربردی به روش کمّی و در محدوده پیرامون میدان انقلاب
اسلامی در تهران در سال 1401، انجام شد. تحلیل ساختار عملکردی-فضایی و دسترسی-
پذیری پایدار شهری در محدوده مورد مطالعه با استفاده از پایگاه دادههای جغرافیایی
و روشهای تحلیل فضایی شامل تحلیل چیدمان فضا و تحلیل شبکه شهری انجام
گرفت.
یافتهها: ساختار فضایی و عملکردی در محدوده میدان انقلاب اسلامی در کلانشهر
تهران دارای هماهنگی نسبی بود. 75% نقاط مهم فعالیتی پیرامون محورهای ساختاری
) با همپیوندی بالا (و 70% این نقاط در بلوکهای شهری با دسترسی پذیری فضایی
% مناسب واقع شدهاند. همچنین در رابطه با کیفیت دسترسی پذیری پایدار شهری، 85
نقاط مهم شهری در شعاع عملکردی ایستگاههای حمل ونقل سطح اول و بهترتیب
% 75 و 85% از کل قطعات ساختمانی در شعاع عملکردی ایستگاههای حمل و نقل
پایدار سطح اول و دوم قرار داشتند.
نتیجهگیری: محدوده انقلاب اسلامی از نقطه نظر هماهنگی ساختارهای بیان شده و
کیفیت دسترسی پذیری پایدار شهری از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار است.
Aims: Analyzing the spatio-functional structure in relation to the quality of sustainable urban accessibility is important. Therefore, this study attempts to use spatial analysis methods, including urban network and Space syntax analysis, to analyze spatio-functional structures and their compatibility with each other and evaluate the quality of sustainable urban accessibility in the Enghelab Islami square area.
Methodology: This study is a quantitative research, and in terms of the type it is a subset of developmental and applied studies. Beside, in relation to the type of goals, considering that it tries to describe and explain spatio-functional structure related to sustainable urban accessibility, it follows descriptive and explanatory goals. This study conducts in one of the central areas of the Tehran metropolitan, i.e. the Enghelab Islami square area in 1401. The research data collection method is documentary and library, and in data analysis is used spatial analysis methods such as Space syntax and urban network analysis.
Findings: The functional and spatial structure have relatively compatible in the Enghelab Islami square area.The 75 and 70 percent of points of interest (POI) are located Respectively around the structural arteries and in urban blocks with high spatial accessibility. Also, in relation to the quality of Sustainable Urban Accessibility, 85 percnt of POIs are within the functional radius of the first-level sustainable transportation stations, and respectively, 75 and 85 percent of parcels are located within the functional radius of the first and second-level sustainable transportation stations.
Conclusion: According to the results of this study, spatio-functional structure in relation to sustainable urban accessibility concept in the Enghelab Islami square area, is relatively compatible.