خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودکارآمدی با عملکرد شغلی دبیران علوم اجتماعی، انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دبیران علوم اجتماعی استان مازندران در سال تحصیلی 02-1401 به تعدا 951 نفر بود. به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت، تعداد 278 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های خودکارآمدی رضایی و همکاران و عملکرد شغلی کوپمنز و همکاران، بود. روایی پرسشنامه ها توسط متخصصان تایید شد. با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه خودکارآمدی برابر 0/85 و عملکرد شغلی برابر 0/90 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی در سطح اطمینان 95 درصد (0/05 = α)، انجام شد. یافته ها نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین خودکارآمدی و مولفه های آن (تلاش، پشتکار و ابتکار) با عملکرد شغلی دبیران علوم اجتماعی وجود دارد. از طرفی، سهم تلاش، پشتکار و ابتکار در پیش بینی عملکرد شغلی متفاوت بود. به طوری که، از بین متغیرهای تلاش، پشتکار و ابتکار، نخست، پشتکار، سپس، تلاش و در نهایت، ابتکار در پیش بینی عملکرد شغلی تاثیرگذار بودند. بنابراین، پشتکار، بالاترین میزان تاثیرگذاری را در پیش بینی عملکرد شغلی دبیران علوم اجتماعی دارد.
ملخص الجهاز:
یافته ها نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین خودکارآمدی و مولفه های آن (تلاش ، پشتکار و ابتکار) با عملکرد شغلی دبیران علوم اجتماعی وجود دارد.
پژوهش حسین پور و همکاران (١٣٩٨) نشان داد بین عملکرد شغلی و خودکارآمدی دبیران رابطه وجود دارد.
پژوهش اودمبا١ (٢٠٢١) نشان داد که بین خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان دوره متوسطه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
جدول ٢، میزان و جهت رابطه بین متغیر پیش بین خودکارآمدی و مولفه های آن (یعنی: تلاش ، پشتکار و ابتکار) با متغیر ملاک عملکرد شغلی را نشان میدهد.
بنابراین ، با اطمینان ٩٥ درصد میتوان ادعا نمود رابطه مثبت معنیداری بین خودکارآمدی و مولفه های آن (تلاش ، پشتکار و ابتکار) با عملکرد شغلی دبیران علوم اجتماعی وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری نتایج نشان داد بین خودکارآمدی و مولفه های آن (تلاش ، پشتکار و ابتکار) با عملکرد شغلی دبیران علوم اجتماعی رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
با توجه به این که مشخص شد خودکارآمدی بر عملکرد شغلی دبیران علوم اجتماعی تاثیر مثبت معناداری دارد.
از این رو، شایسته است از کلیه ظرفیت های آموزش و پرورش استان مازندران در جهت تقویت و توسعه هرچه بیشتر متغیر خودکارآمدی در جهت افزایش عملکرد شغلی معلمان به ویژه دبیران علوم اجتماعی استفاده شود.
هم چنین ، تمهیداتی در نظر گرفته شود تا همه معلمان به ویژه دبیران علوم اجتماعی بتوانند همکاریهای علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه های مرتبط با هر یک از متغیرهای خودکارآمدی و عملکرد شغلی داشته باشند.