خلاصة:
هدف: مدرسه محوری ناظر بر دخالت و محول کردن بسیاری از حیطههای تصمیمگیری و اجرایی به آن از ایدهها و سیاستهایی است که در سطح نظام آموزشوپرورش اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده است. هدف پژوهش حاضر واکاوی مدیریت مدرسه محوری با استفاده از روش داده بنیاد بود.روش: پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی و روش پژوهش مطالعه موردی بود. جامعه آماری گروهی از خبرگان شامل معلمان و مدیران مدارس متوسطه و متخصصان و صاحبنظران حوزه آموزش بودند. از روش مصاحبه برای گردآوری دادههای پژوهش استفاده شد. در پژوهش حاضر قابلیت اعتبار از طریق «بررسی توسط شرکتکنندگان یا مصاحبهشوندگان» صورت گرفته است. ضمن آنکه برای تائید و اعتبار یابی یافتههای حاصل از بررسی وضعیت مطلوب، با هفت تن از متخصصان آموزشی مصاحبهای به عمل آمد و اطلاعات بهدستآمده از فرایند مصاحبهها و کیفیت و عمق دادهها توسط گروه متخصصین مربوطه تائید شد. در این پژوهش از شیوه تحلیل نظریه داده بنیاد برای مقولهبندی مصاحبهها پرداخته شد. تعداد 52 مقوله در مرحله کدگذاری محوری طبقهبندی شدند و درنهایت در مرحله کدگذاری پیشرفته مقولههای آشکارشده در قالب ابعاد ٦ گانه مدل پارادایمی، با روابطی که بین آنها وجود دارد در الگو جای گرفتند.یافته ها: شرایط راهبردی بهدستآمده نشاندهنده وجود ١٣ مؤلفه مهم شامل: آموزش ضمن خدمت نیروی انسانی، برنامهریزی، بازنگری اختیارات، اعتمادسازی ذینفعان، مشارکت در تعیین سیاستها، پیشبینی امکانات و منابع، انباشت و ثبت تجربهها، تربیت معلم پژوهنده، سیاستگذاری حمایتی، سیاستهای نظارتی، انعطافپذیری آموزشی، خطمشی فرهنگسازمانی، خطمشی روابط انسانی است و 7 مؤلفه شامل: رضایت شغلی، کاهش بوروکراسی، توسعه مشارکت اولیا در امور مدرسه، افزایش ارتباطات مؤثر، افزایش خلاقیت، ارتقای کیفیت آموزش، پیامدهای منفی، بهعنوان پیامدهای مدرسه محوری انتخاب شدند.نتیجه گیری: بر اساس نتایج میتوان گفت مدیریت مدرسه محوری از ضروریات اداره مدارس امروزی است که برنامه رزان باید به مؤلفههای محوری آن توجه لازم داشته باشند.
Purpose: Centered school, or in other words, involving the school and its elements in the education framework and assigning many decision-making and executive areas to it, is one of the ideas and policies that have attracted many minds at the level of the education system. has been busy. The purpose of this research was to analyze the school-centered management using the grounded theory. Method:According to the objective, the research was applied and the research method was a case study. The statistical population was a group of experts including teachers and principals of secondary schools and specialists and experts in the field of education. The interview method was used to collect research data. In the current research, the reliability was done through "checking by participants or interviewees". In addition, in order to confirm and validate the findings of the optimal situation, an interview was conducted with seven educational experts, and the information obtained from the interview process and the quality and depth of the data were confirmed by the group of relevant experts. In this research, the data theory analysis method of the foundation was discussed for the categorization of the interviews.Findings: 52 categories were classified in the central coding stage and finally in the advanced coding stage, the categories revealed in the form of six dimensions of the paradigm model were placed in the model with the relationships between them.Conclusion: Based on the results, it can be said that school management is one of the necessities of today's school administration, and planners should pay attention to its key components.