خلاصة:
کودکی اساس زندگی آینده هر انسانی است؛ دستیابی به جامعهای پویاء
هوشمند و اخلاق مدار وابسته به تربیت کودکانی است که در مسیر رشد صحیح
برای نیل به این هدف قرار گرفته باشند. مقاله پیش رو سعی دارد رابطه بین
پرورش تفکر فلسفی با رشد هوش اخلاقی را در بستر فبک بیان کند. نوشتار با
استفاده از روش توصیفی و بر مبنای اطلاعات کتابخانهای» چگونگی فرآیند انتخاب
موّلفههای هوش اخلاقی در مدل تفکر فلسفی را بررسی میکند. نتایج این پژوهش
نشانگر آن است که چنانچه تفکر که وسیله هدایت انسان است از دوران کودکی در
مسیری صحیح قرار گیرد. ء انسان درک بهتری از مجهولات خود پیدا کرده» در
نتیجه به پاسخهایی نزدیکتر به وافعیت دست مییاید. بحث
در چیستی» چرایی و چگونگی بایستههای هوش اخلاقی در حلقههای کند و کاو
فلسفی ضمن تقویت مهارتهای ارتباطی کودکان» سیر صعودی انسان تا رسیدن به
مراتب عالی انسانی را در مسیر تفکر فلسفی قرار میدهد.
Childhood is the basis of the future life of every human being. Achieving a dynamic, intelligent and ethical society is dependent on raising children who are on the right educational path of development to achieve this goal. The following article tries to express the relationship between the nurture of philosophical thinking and the increasing moral intelligence in Fabak studies(P4C). Using the descriptive method and based on library information, the article examines the process of choosing the components of moral intelligence in the philosophical thinking model. The results of this research show that if thinking- it is a guide for human guidance- is stayed in the right direction from childhood, humans will gain a better understanding of their unknowns, and as a result, they will get answers near the facts. Thinking and talking about dos and don'ts about moral intelligence in philosophical research circle helps in first that increase communication skills in children and then upward course of man until he reaches the highest level puts him on the path of philosophical thinking.