خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی رفتاری بر کنترل خشم و اعتیادپذیری دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعهآماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران تشکیل دادند که از بین آنها، 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه آزمایش (15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش آموزش مهارتهای شناختی رفتاری 8 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامههای صفت-حالت خشم (اسپیلبرگر، 1999) و مقیاس آمادگی به اعتیاد (مک اندرو، 1965) بودند. تجزیهوتحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای شناختی رفتاری بر کاهش خشم و اعتیادپذیری نوجوانان تاثیر داشته است. آموزش مهارتهای شناختی رفتاری میتواند بر کنترل خشم تاثیر داشته باشد و گرایش نوجوانان به اعتیادپذیری را کاهش دهد. بنابراین میتوان به عنوان روشی برای پیشگیری مورد استفاده قرار گیرد.
The purpose of this research is to investigate the effectiveness of cognitive behavioral skills training on anger control and addiction potential among female high school students in Tehran. The research method is semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research was made up of all high school female students in Tehran, from among them, 30 people were selected by available sampling method and randomly assigned to an experimental group (15 people) and a control group (15 people). The experimental group of cognitive behavioral skills training was trained for 8 sessions of 60 minutes, and the control group remained on the waiting list. The tools used in the current research included trait-state anger questionnaires (Spielberger, 1999) and addiction potential scale (McAndrew, 1965). The analysis of the information obtained from the implementation of the questionnaire was done in two descriptive and inferential parts (analysis of covariance). The results showed that cognitive behavioral skills training had an effect on reducing anger and addiction potential in teenagers. Training cognitive behavioral skills can have an effect on anger control and reduce the tendency of adolescents to become addiction potential. Therefore, it can be used as a method of prevention.
ملخص الجهاز:
نتايج نشان داد آموزش مهارت هاي شناختي رفتاري بر کاهش خشم و اعتيادپذيري نوجوانان تاثير داشته است .
آموزش مهارت هاي شناختي رفتاري ميتواند بر کنترل خشم تاثير داشته باشد و گرايش نوجوانان به اعتيادپذيري را کاهش دهد.
Keating, Fraser, Sowden & Cook 4 .
Wiseman, Margolis, Bernat & Grana 4 .
Freedland, Carney, Rich, Steinmeyer & Rubin 6 .
Arch, Ayers, Baker, Almklov, Dean & Craske 7 .
Lalouni, Ljótsson, Bonnert, Ssegonja 9 .
به بيان ديگر آموزش مهارت هاي شناختي رفتاري موجب کاهش خشم حالت ، خشم صفت و بروز خشم دانش آموزان و همچنين موجب افزايش کنترل خشم آنان شده است .
بنابراين فرضيه پژوهش به اينصورت که آموزش مهارت هاي شناختي رفتاري بر مولفه هاي خشم دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران مؤثر است ، تأييد شد.
نتايج عضويت گروهي نشان ميدهد که نمرات دانش آموزان در گروه آزمايش با گروه کنترل ازنظر آماري در سطح (٠٠٥ بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي شناختي رفتاري بر اعتيادپذيري و کنترل خشم دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران انجام شد.
نتايج نشان داد که آموزش مهارت هاي شناختي رفتاري بر کنترل خشم دانش آموزان دختر دوره متوسطه اثربخش است .
همچنين نتايج نشان داد که آموزش مهارت هاي شناختي رفتاري بر اعتيادپذيري دانش آموزان دختر اثربخش است .
The results showed that cognitive behavioral skills training had an effect on reducing anger and addiction potential in teenagers.
Training cognitive behavioral skills can have an effect on anger control and reduce the tendency of adolescents to become addiction potential.