خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی سازگاری اجتماعی و اهداف پیشرفت در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان با اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود که تعداد 150 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامههای سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (1993)، اهداف پیشرفت الیوت و مکگریگور (2001) و درگیری تحصیلی ریو (2013) بود که از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرمافزار SPSS-23 بهره برده شد. نتایج نشان داد که بین سازگاری اجتماعی و درگیری تحصیلی؛ و بین اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری رابطه وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل آماری حاکی از آن بود که سازگاری اجتماعی و اهداف پیشرفت، پیشبینیکننده درگیری تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری هستند.
The purpose of this research is to investigate social adaptation and progress goals in predicting the academic involvement of students with learning disabilities. The statistical population of this study included all students with learning disabilities in Tehran in the academic year of 2011-2012, and 150 of them were selected by convenience sampling. The measurement tools in this research were Sinha and Singh's (1993) social adjustment questionnaires, Elliott and McGregor's (2001) achievement goals, and Rio's (2013) academic engagement questionnaires, which had acceptable validity and reliability. In order to analyze the data, inferential statistics of Pearson's correlation coefficient and multivariate regression were used using SPSS-23 software. The results showed that between social adjustment and academic involvement; And there is a relationship between achievement goals and academic engagement of students with learning disabilities. Also, the results of statistical analysis indicated that social adaptation and achievement goals are predictors of academic involvement of students with learning disabilities.