خلاصة:
زمینه و هدف: نوجوانی نشان دهنده یک دوره بحرانی از تغییرات سریع فیزیکی، اجتماعی، شناختی و عاطفی است که پیامدهای مهمی برای سلامت و بهزیستی در زندگی بعدی دارد اذا این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مشغولیت تحصیلی و مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک بر سبک زندگی سلامت محور تحصیلی در دانش آموزان دوم متوسطه انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر مهاباد در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه آماری شامل 45 نفر از دانش آموزان بود که به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل به تصادف جایگزین شدند. اطلاعات پژوهش از طریق پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی ارتقادهنده و بازدارنده سلامت تحصیلی (صالح زاده، شکری و فتح آبادی، 1396) جمع آوری گردید. برای گروه های آزمایش برنامه آموزش مشغولیت تحصیلی (ریو و تسنینگ، 2011) طی 12 جلسه 75 دقیقه ای و برنامه تغییر ذهنیت دوئیک (دوئیک، 2006) طی 8 جلسه 50 دقیقه ای اجرا شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در برنامه SPSS نسخه 26 استفاده شد. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که که هر دو مداخله آموزش مشغولیت تحصیلی و مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک در مرحله پس آزمون بر بهبود رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت (587/0= 2, h0001/0 , P= 16/29F= ) و کاهش رفتارهای بازدارنده سلامت (532/0= 2, h0001/0 , P= 26/23F=) موثر بوده اند، اما آموزش مشغولیت تحصیلی اثربخشی بیشتری داشته و تاثیر آن در مرحله پیگیری یک ماهه پایدار بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان مطرح نمود که آموزش مشغولیت تحصیلی و مداخله تغییر ذهنیت دوئیک مداخلات موثری برای بهبود سبک زندگی سلامت محور دانش آموزان می باشند.
Background and Aim: Adolescence represents a critical period of rapid physical, social, cognitive, and emotional change that has important implications for health and well-being later in life The aim of this study was to comparing the effectiveness of interventions of academic engagement and Dweck’s mindset on health-oriented academic lifestyle among high school students. Methods: This research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest-follow-up design and a control group. The statistical population of the study included all female high school students in Mahabad in the academic year 2021-2022. The statistical sample consisted of 45 students who were selected by stage cluster sampling and randomly replaced in two experimental groups and one control group. Research data were collected through Promoting and Preventing Educational Health Academic Lifestyle Behaviors Questionnaire (Salehzadeh, Shukri and Fathabadi, 2016). For the experimental groups, the study engagement interventions (Reeve and Tsenning, 2011) was performed in 12 sessions of 75 minutes and the Dweck’s mindset program (Dweck, 2006) was performed in 8 sessions of 50 minutes, and the control group did not receive any intervention. Analysis of variance with repeated measures in SPSS version 26 was used to analyze the data. Results: Data analysis showed that both academic engagement interventions and Dweck’s mindset in the post-test stage were effective in improving health-promoting behaviors (F=29.16, P=0.0001, 2=0.587) and reducing health inhibitory behaviors (F=23.26, P=0.0001, 2=0.532), but academic engagement idnterventions was more effective and effective in the follow-up stage was stable for one month. Conclusion: According to the findings, it can be argued that academic engagement interventions and Dweck’s mindset are effective interventions to improve health-oriented lifestyle in students.