خلاصة:
زمینه و هدف: رفتارهای پرخطر به رفتارهایی اطلاق میشود که احتمال نتایج مخرب جسمی، روانشناختی و اجتماعی را برای فرد افزایش دهد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن شفقتورز و رفتار درمانی دیالکتیک بر نارساییهای شناختی، نقص پردازشهای هیجانی و تکانشگری سربازان 18 تا 20 سال دارای رفتارهای پرخطر بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سربازان 18 تا 20 ساله مراجعه کننده به مرکز درمانی ولیعصر تهران در سال 1399 بودند. فرایند انتخاب نمونه در پژوهش حاضر شامل دو مرحله بود: مرحله اول به شیوه نمونهگیری هدفمند پرسشنامه رفتارهای پرخطر به منظور غربال سربازان مراجعه کننده به مرکز درمانی ولیعصر تهران انجام شد و از میان آنهایی که نمره بالاتر از غربال را کسب کرده بودند به روش هدفمند 50 نفر و براساس تکیمل فرم رضایت شرکت در پژوهش و همچنین معیارهای ورود و خروج 45 نفر (15 نفر گروه آزمایش اول و 15 نفر گروه آزمایش دوم و 15 نفر در گواه) انتخاب و به شیوه تصادفی در 3 گروه تخصص یافتند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای خطرپذیری نوجوانان ایرانی، نارساییهای شناختی، ناگویی خلقی تورنتو و مقیاس تکانشوری استفاده شد. یافتهها: بررسی مقایسهی زوجی بین دوگروه درمانی نشان داد که نارساییهای شناختی در دو گروه درمان شفقت (20/7=I-J؛ 01/0> P) و رفتاردرمانی دیالکتیک (66/8=I-J؛ 01/0> P) برخلاف گروه گواه معنیدار (56/1=I-J؛ 05/0P) بود؛ همچنین بررسی نقص پردازش هیجانی نشانگر آن است که تنها در گروه رفتاردرمانی دیالکتیک (73/12=I-J؛ 01/0> P) معنیدار بود. همچنین بررسی تکانشگری در گروههای درمانی نشانگر آن است که تنها درمان شفقت در کاهش تکانشگری اثربخش بود (66/7=I-J؛ 01/0> P). نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر بهنظر میرسد با تمرینهای مشفقانه و افزایش هیجانهای مثبت خزانهی رفتاری-فکری فرد گسترش پیدا میکند که میتواند زمینه را برای حل مسئله مناسب و کاهش تعارضهای هیجانهای درونفردی و بینفردی و در نتیجه کاهش تکانشگری و رفتارهای پرخطر را فراهم ساخت.
Background and Aim: High-risk behaviors are behaviors that increase the likelihood of physical, psychological and social disastrous consequences for the individual. The aim of this study was to compare the effectiveness of compassionate mind therapy and dialectical behavior therapy on cognitive deficits, emotional processing defects and impulsivity of soldiers aged 18 to 20 years with high-risk behaviors. Methods: The method of the present study was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a follow-up group. The statistical population of this study included all adolescent soldiers aged 18 to 20 years who referred to Valiasr Medical Center in Tehran in 2020. The sample selection process in the present study consisted of two stages: The first stage was done by purposeful sampling method of high-risk behaviors questionnaire to screen soldiers referred to Valiasr Medical Center in Tehran and among those who received a score higher than the screening method 50 people were selected based on the completion of the consent form for participation in the research as well as the inclusion and exclusion criteria of 45 people (15 people in the first experimental group, 15 people in the second experimental group and 15 people in the control) and specialized in 3 groups at random. To collect data, Iranian adolescents' risk questionnaires, cognitive deficits, Toronto Alexithymia scale, and Impulsivity Scale were used. Results: A pairwise comparison between the two treatment groups showed that cognitive deficits in the two treatment groups of compassion (I-J=7.20; PConclusion: According to the findings of the present study, it seems that with compassionate practice and increasing positive emotions, a person's behavioral-intellectual treasury expands, which can it provided the basis for problem-solving and the reduction of conflicts between intrapersonal and interpersonal emotions, thereby reducing impulsivity and risky behaviors.