خلاصة:
زمینه و هدف: نشاط معنوی که از تجمیعی از ویژگیهای معنویت و نشاط است نقش تربیتی موثری در سلامت روان فرد و جامعه خواهد گذاشت. هدف از این پژوهش طراحی مدل راهبردهای روان شناختی خانواده -محور و ارزیابی اثربخشی آن بر نشاط معنوی دانش آموزان بود. روش پژوهش: پژوهش بر حسب نوع دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی در دو بخش کیفی با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون از نوع فراترکیب بر اساس مدل پریزما و از نظر کمّی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی 1) سندکاوی با مرور سیستماتیک مبانی نظری و پیشینه تجربی 2) مشارکت کنندگان شامل الف) اساتید دانشگاه؛ ب) کارشناسان دفتر انجمن اولیاء و مربیان و در بخش کمّی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه و والدین آنها در شهر تهران بود. حجم نمونه در بخش کیفی از روش اصل اشباع نظری 18 نفر و در بخش کمی طبق فرمول کوکران 90 نفر دانشآموز و الدین آنها محاسبه شد. شیوه نمونهگیری در بخش کیفی روش غیر احتمالی به صورت هدفمند از نوع زنجیرهای و در بخش کمی از نوع هدفمند بود. ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مرور سیستماتیک مبانی نظری و پیشینه تجربی و مصاحبه نیمه ساختار یافته با اساتید و کارشناسان انجام پذیرفت و در بخش کمّی از پرسشنامه نشاط معنوی افروز و همکاران (1398) استفاده شد. شیوه تحلیل دادهها در بخش کیفی بر اساس روش تحلیل مضمون استفاده شد و در بخش کمّی آزمون تحلیل واریانس مختلط، آزمون تعقیبی بونفرنی و آزمون t همبسته استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد: 1) راهبردهای روان شناختی خانواده - محور شامل 10 راهبرد: راهبرد بازیسازی شناختی، آموزش آرمیدگی، راهبرد خودآگاهی، راهبرد ارتباطی، راهبرد حل مساله، راهبرد مدیریت استرس، راهبرد مقابلهای و راهبرد حل تعارض، راهبرد کنترل خشم، راهبرد تفکر نقاد و راهبرد مدیریت زمان. 2) بر حسب راهبردهای احصاء شده، مبانی نظری و تحلیل مصاحبهها، مدل مفهومی راهبردهای روان شناختی خانواده - محور طراحی شد و بر اساس مدل مفهومی، مبانی نظری و بر حسب نظر متخصصان این حوزه با تلفیق رویکرد شناختی - رفتاری و برنامه مهارتهای زندگی برنامه عملیاتی مدل راهبردهای روانشناختی خانواده - محور تدوین و تنظیم شد. 3) اعتبار بخشی آن بر اساس نظر 30 نفر از متخصصین این حوزه بر حسب شاخصهای لینکولن و گوبا بررسی و مورد تائید قرار گرفت و حاکی از روا و اعتبار بخشی برنامه بود. نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است که برنامه مداخله راهبردهای روان شناختی خانواده - محور موجب افزایش نشاط معنوی دانشآموزان و والدین آنها گردید و این نتایج در پیگیری سه ماهه نیز پایدار بود و بیانگر آن است که برنامه مداخله روانشناختی از پایایی و اعتبار لازم برخوردار است.
Background and Aim: Spiritual vitality, a combination of the characteristics of spirituality and vitality will play an effective educational role in the mental health of the individual and society. This research aimed to design a family-centered psychological strategies model and evaluate its effectiveness on students' spiritual vitality. Methods: The research was based on the type of mixed data of sequential exploratory type in two qualitative and quantitative parts using thematic analysis method based on prism model and quasi-experimental type of pre-test-post-test with a control group and follow-up stage. The studied population in the qualitative section 1) Sand analysis with a systematic review of theoretical foundations and empirical background 2) Participants include a) university professors; b) The experts of the office of Parents and teachers association and in the quantitative section were female students of the second year of high school and their parents in Tehran. The sample size was calculated as 18 students in the qualitative part using the theoretical saturation method and 90 students and their parents in the quantitative part according to Cochran's formula. The sampling method in the qualitative part of the non-probability method was a targeted chain type, and in the quantitative part, it was a targeted type. The measurement tool was used in the qualitative part of the systematic review of theoretical foundations and experimental background, and semi-structured interviews with professors and experts, and in the quantitative part, the spiritual vitality questionnaire of Afrooz et al. (2019) was used. The method of data analysis was used in the qualitative part based on the thematic analysis method, and in the quantitative part, mixed analysis of variance test, Bonferroni post hoc test, and correlated t-test were used. Results: The results of the research showed: 1) family-centered psychological strategies including 10 strategies: cognitive game-making strategy, relaxation training, self-awareness strategy, communication strategy, problem-solving strategy, stress management strategy, coping strategy and conflict resolution strategy, anger control strategy, critical thinking strategy and time management strategy. 2) According to the calculated strategies, theoretical bases, and analysis of interviews, the conceptual model of family-centered psychological strategies was designed and based on the conceptual model, theoretical foundations, and according to the opinion of experts in this field by integrating the cognitive-behavioral approach and the life skills program, the operational plan of the model of family-centered psychological strategies was compiled and adjusted. 3) Its validity was reviewed and confirmed based on the opinion of 30 experts in this field according to Lincoln and Goba indices, and it indicated the validity and validity of the program. Conclusion: The results show that the family-centered psychological strategies intervention program increased the spiritual vitality of students and their parents, and these results were stable in the three-month follow-up, indicating that the psychological intervention program has the necessary reliability and validity.