خلاصة:
بر اساس ساختار نگارش فیلمنامههای اوجگاهی طبق الگوی سیدفیلد، ضرورت زمانی 120 دقیقه و ارائه سه پرده زمانی در خلق رویدادهای یک فیلمنامه از جایگاه ویژهای برخوردار است. در کشور ایران و غالب نویسندگان سینمایی با این متد نگارشی بصورت ناقص برخورد کرده اند و همواره دست به خلق آثار 90 دقیقه ای زده اند که از کنش نمایشی مطلوب در سه پرده اوجگاهی مطلوب نظر سیدفیلد فاصله زیادی دارد. پژوهش جاری تلاش دارد تا بر محور قرار دادن نظریه سیدفیلد و تزوتان تودوروف این مهم را به اثبات رساند که در نگارش الگوی فیلمنامهای اوجگاهی در سینمای ایران ساختار سه پردهای رعایت نمیگردد و بر خلاف آن ما با گونهای خاص از پرده سازی مواجهایم که در قالب زمانی 90 دقیقه و در ساختار دو پردهای معنا و مفهوم مییابد. این الگوی دو پرده ای طبعا بر روی بسط موقعیت نمایشی و کنش های رفتاری و شخصیت پردازی و توسعه رویدادها و انگیزشها و شیوه پایان بندی متن دراماتیک تاثیری مستقیم و البته نقصانی خواهد داشت.
Based on construction of writing related to climactic scenarios according to Syd Field's pattern, 120 minutes necessary time and presentation of three-act timing structure in creation of events concerning one scenario have an especial position. In Iran the majority of writers are used to this manner of writing of course incompletely and always have created 90 minutes screenplays that have serious differences with dramatic actions of Syd Field. The current research tries to demonstrate the importance of Syd Field and Tzvetan Todorov's theory which in writing Climactic scenarios of Iranian Cinema does not consider and regulate the three-act structure, and opposite to it, we encounter with an especial Kind of making act which find meaning and concept in a 90 minute Frame and with two-act structure. This two-act structure pattern will influence directly and of course faulty on dramatic situations development, behavioral actions, and characterization, event developments, excitements and story simplification.