خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر (متغیرهای جمعیتی – اجتماعی و متغیرهای روانگرافی) بر رفتار خرید سبز میباشد. این پژوهش از نظر نوع هدف، کاربردی و از نظر نوع روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه شهروندان استان کرمانشاه میباشد که به فروشگاههای ورزشی مراجعه میکنند. که از این تعداد مقدار اندازه نمونه برابر 196 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه استاندارد، با توزیع بین مشتریان بدست آمد. در نهایت 220 پرسشنامه به صورت تصادفی توزیع شده است که از این پرسشنامهها تعداد 210 پرسشنامه سالم و قابل تحلیل به دست آمده است. از روایی محتوا و روایی سازه در این تحقیق استفاده شده است که قابل قبول بود، و پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 86/0 درصد مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از نرم افزار SPSS وAmos استفاده شد. آزمون تحلیل مسیر نشان داد بین متغیرهای اجتماعی – جمعیتی بر رفتار مصرف کننده آگاه از محیط زیست اثرات مثبت و معناداری وجود ندارد. همچنین متغیرهای روانگرافی بر رفتار مصرف کننده آگاه از محیط زیست، رفتار مصرف کننده بر قصد خرید سبز، رفتار خرید سبز و در نهایت قصد خرید سبز بر رفتار سبز اثر میگذارند.
This study investigated the effective of factors (demographic - social variables and Mentalgerapy variables) on the behavior of purchase green. The objective of the research applied and in terms of the research methodology is descriptive and correlational. The statistical population included all the citizens of Kermanshah province who will refer to the sports shop. The number of sample size were 196 people have been selected randomly to sampling method. Data of this research through the standard questionnaire was achieved by distributing among the customers. Content validity, construct validity used in this study and they were acceptable for this research, and reliability of questionnaire with Cronbach alpha 0/86percent was approved. To analyze the data, SPSS and Amos software was used. after analysis test showed that social variables - population on consumer behavior environmental awareness there is not significant positive effects. also Mentalgerapy variables of environmental awareness on consumer behavior, consumer behavior on purchase intention green, green shopping behavior and ultimately affect purchase intention green on green behavior.