خلاصة:
عوامل مختلف محیطی در شیوع و گسترش اپیدمی، یا حتی رخدادهای همهگیری تاثیر میگذارد که ممکن است سبب بازخوردهایی از محیط نیز شود. بیماری کروناویروس جدید (COVID-19) در 13 مارس 2020 بهعنوان یک همهگیری اعلام شد و شروع سریع، گسترش مکانی و پیامدهای پیچیده، آن را به یکی از فاجعههای قرن تبدیل کرده است. بیشتر کشورها با اقداماتی مانند فاصله اجتماعی به این همهگیری واکنش نشان داده و اقتصاد و دیگر فعالیتهای آنها بهشدت کاهش یافته است؛ درنتیجه، در پایان آوریل 2020 همهگیری COVID-19 به تاثیرات زیستمحیطی زیادی منجر شد. این تاثیرات هم مثبت (شامل بهبود کیفیت آبوهوا در نواحی شهری) و هم منفی (شامل آلودگی خطوط ساحلی بهعلت دفع مواد بهداشتی) است. پژوهش حاضر، ضمن مروری اولیه از تاثیرات مشاهدهشده و بالقوه COVID-19 بر محیطزیست، بر تاثیرات آن روی حوزههای مطالعاتی علوم مختلف، با تاکید بر روششناسی علوم میراثی در دوران همهگیری ویروس کرونا تمرکز دارد. در دوران همهگیری کرونا، الگوهای مطالعاتی شاخههای مختلف علوم میراثی و هویتی دستخوش تحول شده است. این تحول طیف وسیعی از تغییرات را شامل میشود، تا جایی که تمایل به برداشتهای میدانی کاهش یافته است. در بحث پژوهشهای کمی علوم میراثی، چون پژوهشگر با دادههای جمعآوریشده از اشیای میراثی مواجه است، آلودگی این اشیاء، ماندگاری ویروس روی سطوح و دستورالعملهای برداشت از آنها بسیار مهم است. در پژوهشهای کیفی علوم میراثی نیز بسیاری از پژوهشگران ممکن است برداشت داده خود را متوقف کرده یا روششناسی پروژههای خود را دوباره طراحی کرده باشند. شیوع و همهگیری ویروس کرونا، پژوهشگران را به این موضوع سوق داده است که از چه طریقی با تکنیکهای از راه دور بتوانند دادههای مورد نیاز پژوهش خود را جمعآوری کنند و بتواند تحلیلهای مناسب را انجام دهند.
Various environmental factors influence the outbreak and spread of epidemic or even pandemic events which, in turn, may cause feedbacks on the environment. The novel coronavirus disease (COVID-19) was declared a pandemic on 13 March 2020 and its rapid onset, spatial extent and complex consequences made it a once-in-a-century global disaster. Most countries responded by social distancing measures and severely diminished economic and other activities. Consequently, by the end of April 2020, the COVID-19 pandemic has led to numerous environmental impacts, both positive such as enhanced air and water quality in urban areas, and negative, such as shoreline pollution due to the disposal of sanitary consumables. This study, while presents an early overview of the observed and potential effects of the COVID-19 on the environment, focuses on its effects on the various sciences study fields during the corona virus epidemic, with an emphasis on the methodology of heritage sciences. During the COVID-19 pandemic, the study patterns of various branches of heritage and identity sciences have changed significantly. This transition involves a wide range of changes, such as a decrease in the tendency to field interpretations. In heritage sciences quantitative researches are very important, as the researcher is confronted with the data collected from heritage objects, the contamination of these objects, persistence of the virus on the surfaces and instructions for removing them. In heritage science qualitative researches, many researchers may have stopped their data acquisition or redesigned their project methodology. The outbreak of COVID-19 has led researchers to find the way how they can use remote techniques to gather the data needed for their research and perform appropriate analyzes.