خلاصة:
مقدمه: مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری عصبی پیشرونده است که در اثر ایجاد پلاکهایی در مغز یا طناب نخاعی ایجاد میشود. بیماران مبتلا به این بیماری مشکلاتی را در عملکردهای شناختی خود تجربه می کنند که از آن جمله می توان به مشکلات توجه و حافظه اشاره کرد. این مشکلات می تواند بر کیفیت زندگی افراد مبتلا تاثیر منفی معناداری داشته باشد. روند درمان این مشکلات با ارزیابی گسترده عصب روانشناختی آغاز می شود و بعد از شناسایی آنها از طریق توانبخشی شناختی سعی می شود که تواناییهای شناختی این بیماران افزایش یابد. اهداف این پژوهش در مرحله نخست بررسی و شناسایی مشکلات شناختی ایجاد شده در بیماران مبتلا بر اساس نظریه مدل پردازش اطلاعات بود. این نظریه، یکی از نظریات شناختی در مورد حافظه می باشد که بستر مناسبی را برای ارزیابی وضعیت شناختی بیماران مبتلا فراهم می آورد. مرحله دوم پژوهش که براساس ارزیابی صورت گرفته در مرحله قبل بود، طراحی برنامه توانبخشی شناختی خاص و مناسب برای این بیماران بود. مرحله آخر پژوهش، بررسی اثربخشی این برنامه بر بهبود تواناییهای شناختی بیماران بود. روش کار: روش این پژوهش ترکیبی پیشرفته متوالی می باشد که در 3 مرحله اجرا گردید. . الف: درمرحله مقایسه دو گروه بیمار و سالم، از روش علی-مقایسه ای استفاده شد .ب: روش کیفی جهت تدوین پروتکل توانبخشی که با توجه به نتایج مرحله اول تهیه شده است. و ج: روش کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی در مرحله مداخله استفاده است. در مرحله اول 103 نفر از مبتلایان به MS از بین مراجعه کنندگان به واحد MS بیماران کاشانی با 86 نفر نمونه عادی مقایسه شدند. ابزار مورد استفاده برای ارزیابی 5خرده آزمون مجموعه MACIFIMS بود که عبارتند از1-Paced Auditory Serial Addition Test(PASAT) ،2-Symbol Digit Modalities Test(SDMT)، 3-California Verbal Learning Test second edition (CVLT-II)، 4- Brief Visuospatial Memory Test-Revised (BVMT-R) و5-Oral Word Association Test (COWAT) سپس بر اساس نتایج بدست آمده پروتکل توانبخشی شناختی تدوین گردید که برای ارزیابی روایی محتوایی آن از نظر متخصصان و فرمول لاوشه در مورد میزان هماهنگی محتوایی استفاده شد. در مرحله آخر برای بررسی اثربخشی پروتکل طراحی شده، 50 بیمار مبتلا به MS که در مرحله اول مورد ارزیابی قرار گرفته بودند، انتخاب گردیدند. و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. پروتکل شناختی برای گروه آزمایش 12 جلسه به صورت یکبار در هفته به صورت فردی برگزار گردید و گروه کنترل تحت هیچگونه درمانی قرار نگرفت. بعد از پایان دوره هر دو گروه مجدد مورد ارزیابی قرار گرفتند و پس از یک ماه برای پیگیری مجدد ارزیابی تکرار گردید. در مرحله های اول و آخر نتایج بوسیله آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS-22 تحلیل گردید. یافته ها: نتایج حاکی از تفاوت معنادار بین میانگین های نمرات آزمونهای شناختی مبتلایان به MS و افراد عادی بودP). روایی محتوایی با استفاده از نظرمتخصصان برای پروتکل شناختی طراحی شده برابر با CVR بین 75/. تا 1 بود. تفاوت بین میانگین های نمرات آزمونهای شناختی دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای پروتکل شناختی معنادار بود در پیگیری یک ماه این معناداری در نمرات میانگینهای همه آزمونهای شناختی بجز نمرات میانگین های حافظه بلند مدت شنیداری و حافظه بلند مدت دیداری مشاهده گردید. نتیجه گیری: براساس نتایج بدست آمده می توان گفت که پروتکل توانبخشی شناختی طراحی شده موثر بوده است و از آن می توان به عنوان وسیله ای مفید برای بهبود تواناییهای شناختی بیماران مبتلا به MS استفاده کرد.
Introduction:Multiple sclerosis (MS) is a progressive neurological illness attributed to plaques in the brain or spinal cord. Patients with MS may experience impaired cognitive functions, including attention and memory deficits. These problems can have significant negative impact on the quality of life of patients with MS.
The treatment process for these problems begins with an extensive assessment of the neuropsychology, and after identifying them through cognitive rehabilitation, an attempt is made to increase the cognitive abilities of these patients.
The initial objective of this study was to investigate and identify the cognitive problems in these patients based on the theory of information processing model. This theory is one of the cognitive theories regarding memory that provides a good platform for assessing the cognitive status of patients. The second phase of the study, based on the evaluation of the initial phase, was to design a specific and appropriate cognitive rehabilitation program for these patients. The final phase of the study was to evaluate the effectiveness of this program on improving patients' cognitive abilities.
Methods: The method of this research is a sequential advanced combination that was performed in 3 phases. In phase one, 103 patients with MS were compared with 86 controls among those referred to the Isfahan Ayatollah Kashani Hospital MS Unit; the causal-comparative method was used for comparison between groups. In phase two,a qualitative method was used for developing a rehabilitation protocol prepared according to the results of the first phase. In phase three,a randomized-controlled clinical trial method for implementing intervention. In phase one, 103 patients with MS were compared with 86 controls among those referred to the Isfahan Ayatollah KashaniHospital MS Unit.
Five subtests of Minimal assessment of cognitive function in multiple sclerosis (MACFIMS) were applied to evaluate cognitive function: Paced Auditory Serial Addition Test (PASAT), Symbol Digit Modalities Test (SDMT), California Verbal Learning Test second edition (CVLT-II), Brief Visuospatial Memory Test-Revised (BVMT-R) and Oral Word Association Test (COWAT).Based on the results, a cognitive rehabilitation protocol was then developed. To evaluate the content validity of rehabilitation program was evaluated by experts’ opinions; the numeric value of content validity ratio was calculated through Lawshe formula and table.
In the final phase, the effectiveness of the designed protocol was evaluated; 50 patients with MS,who were already assessed in phase 1, were selected. Then they were randomly divided into experimental and control groups. The cognitive protocol for the experimental group was 12 sessions once a week individually and the control group did not receive any treatment. At the end of the course, both groups were re-evaluated and repeated after one month for follow-up. In the first and last stages, the results were analyzed by analysis of covariance in SPSS-22 software.
Results:Comparison of the mean scores of cognitive tests indicated a significant difference between MS patients and the control group (P
Conclusion: Based on the results, it can be concluded that the designed cognitive rehabilitation protocol has been effective and may be used as a useful instrument to improve the cognitive abilities of patients with MS.