خلاصة:
کسبوکارهای خانگی از بخشهای مهم اقتصاد کشورها برای مقابله با فقر و محرومیت محسوب میشود. در این راستا نهادهای مردمی نیز با حمایتهای خود سعی میکنند نقشآفرینی مؤثری در توسعه این بخش داشته باشند. یکی از نهادهای مردمی گسترده در ایران، سازمان بسیج سازندگی است که در این خصوص بنا بر وظیفه ذاتی خود، تلاش میکند به ارزشآفرینی در این حوزه بپردازد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی پیشایندهای ارزشآفرینی سازمان بسیج سازندگی در توسعه کسبوکارهای خانگی انجام شده است. رویکرد تحقیق حاضر کیفی، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت دادهها و روش، توصیفیتحلیلی است. جامعه آماری تحقیق شامل فعالان، متخصصان و خبرگان کسب وکارهای تحت پوشش و همچنین، مدیران سازمان بسیج سازندگی در حوزه ساماندهی و توسعه کسبوکارهای خانگی در شهر قم است که مصاحبه با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی و طبق قاعده اشباع نظری دادهها با 12 خبره انجام شد. دادههای حاصل با تکنیک تحلیل مضمون مفهومسازی و درنتیجه، 178 گزاره در 66 مضمون پایه، 11 مضمون سازماندهنده و در 5 مضمون فراگیر برچسبگذاری شدند. نتایج تحقیق نشان میدهند پیشایندهای اصلی ارزشآفرینی سازمان بسیج سازندگی در توسعه کسبوکارهای خانگی شامل مضامین فراگیر توسعه چندجانبه، توانمندسازی زیرساختی، توسعه خودباوری و خوداتکایی، ظرفیتسازی اجتماعمحور و توسعه زیستبوم اشتغال هستند؛ بنابراین، بهمنظور رفع فقر و فراهمآوردن بسترهای لازم برای توسعه کسبوکارهای خانگی، پیشنهاد میشود سازمان بسیج سازندگی به ارتقای فرهنگ کار خانگی، آموزش روشهای نوین بازاریابی، تشویق کسبوکارهای خانگی موفق، تشویق دستگاههای دولتی به خرید محصولات این کسبوکارها، ایجاد شبکههای عرضه محصولات آنها، حمایتهای مالی، ایجاد مراکز رشد و مشاوره کسبوکارهای خانگی، حمایت از تشکیل تعاونیها توسط خانوارهای صاحب این کسبوکارها، برگزاری دورههای آموزشی، فراهمکردن نمایشگاههای دائمی بپردازد.
One of the widespread popular organizations in Iran is the Basij Organization, which, according to its inherent duty, tries to create value in this field. The current research was conducted with the aim of identifying the antecedents of value creation of Basij Construction Organization in the development of home businesses. The approach of the present qualitative research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of the nature of the data and method. The statistical population of the research includes the activists, specialists and experts of the covered businesses as well as the managers of the Basij Construction Organization in the field of organization and development of home businesses in Qom, who were interviewed with 12 experts using the snowball sampling method and according to the rule of theoretical data saturation. became. The resulting data were conceptualized using the theme analysis technique, and as a result, 178 propositions were labeled in 66 basic themes, 11 organizing themes, and 5 global themes. The results of the research show that the main value-creating antecedents of the Basij Construction organization in the development of home businesses include comprehensive themes of multilateral development, infrastructural empowerment, development of self-confidence and self-reliance, community-oriented capacity building, and development of the employment ecosystem. Therefore, in order to eliminate poverty and provide the necessary platforms for the development of home businesses, it is suggested that the Basij Organization should promote the culture of home work, teach new marketing methods, encourage successful home businesses, encourage government agencies to purchase the products of these businesses, and create product supply networks. They provide financial support, establishment of growth centers and counseling of home businesses, support for the formation of cooperatives by the families who own these businesses, holding training courses, providing permanent exhibitions.
ملخص الجهاز:
braun & clarke در جدول ٥، مجموعه مضامین اولیه و مضامین سازمان دهنده و همچنین مضامین فراگیر نشان داده شده است : جدول ٥- پیشایندهای ارزش آفرینی سازمان بسیج سازندگی در توسعه کسب وکارهای خانگی Table 5- Antecedents of value creation Basij construction Organization in the development of home businesses مضامین اولیه (پایه ) مضامین مضامین فراگیر سازمان دهنده تقویت حس مشارکت در خانواده ها توسعه فرهنگ کار در خانواده ها ترویج فرهنگ و تفکر جهادی توسعه فرهنگ انعطاف پذیری بیشتر در خانواده ها فرهنگ سازی جهادی ترویج و توسعه فرهنگ کار تعاونی ترویج فرهنگ خستگی ناپذیری نهادینه کردن فرهنگ عمومی کارآفرینی در جامعه حمایت از تقویت انسجام خانواده ها کمک به استقلال خانواده ها ایجاد بستر دسترسی به فرصت های شغلی برای قشر آسیب پذیر توسعه اجتماعی نقش آفرینی غیرمستقیم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی توسعه چندجانبه کمک به محرومیت زدایی افزایش اعتماد و مشارکت های مدنی کمک به استقرار اقتصاد مقاومتی پشتیبانی از اشتغال محلی یا بومی کمک به خوداشتغالی افراد تحریک توسعه اقتصادی توسعه اقتصادی تلاش برای ممانعت از تجمع و تکاثر ثروت و سرمایه تأمین نیازهای محلی برنامه ریزی برای فعالیت های اقتصادی برنامه ریزی برای استفاده از فّناوریهای جدید توسعه کاربست شناسایی و تقویت کسب وکارهای الکترونیکی فناوریهای نو بهبود زیرساخت کمک به آماده سازی بستر اینترنت بسترسازی دیجیتال فناورانه استفاده از رسانه های اجتماعی حمایت از شبکه سازی و پهنای باند اینترنتی توسعه اعتماد به نفس در افراد تقویت تعهد در افراد تربیت و پرورش نیروی کار متخصص توانمندسازی فردی انتقال تجربه کاری به افراد توسعه خودباوری و تقویت استقلال کاری در افراد خوداتکایی توجه به آموزش های متنوع و مستمر آموزش مهارت های شغلی در بین اعضای خانواده مهارت آموزی آموزش حفظ تعادل بین مسئولیت های خانوادگی و شخصی آموزش چگونگی کارکردن افراد خانواده در کنار یکدیگر وسعه دهنده جریان دانش و فناوری در تیم های مشاغل خانگی افزایش تعاملات و ارتباط مستمر بین افراد در شبکه مشاغل خوشه سازی تیم محور ایجاد پیوند تیمی بین مشاغل خانگی تبادل مواد و ابزارها و تجربیات بین مشاغل خانگی انجام فعالیت به صورت تعاونی و اتحادیه ظرفیت سازی مشارکت با بنگاه های بالادستی تأمین کننده مواد اولیه اجتماع محور ترویج تعاون توسعه نمایشگاه های ترویجی تعاونی توسعه همکاری با دستگاه های اجرایی و بهره گیری از مشارکت آنها مساعدت در توسعه فروش توسعه درآمد مساعدت در توسعه صادرات محصولات اعطای کمک های نقدی به مشاغل خانگی ارائه وام های کم بهره حمایت های مساعدت در اخذ تخفیفات مالیاتی مالی/غیرمالی تأمین تسهیلات به موقع و سرمایه در گردش توسعه زیست بوم کمک به تسهیل صدور مجوزها اشتغال اشتراک دانش و فناوری بین افراد در مشاغل خانگی توسعه خلاقیت و نوآوری بسترسازی دانشی یکی از ابزارهای مؤثر برای ارزش آفرینی بسـیج سـازندگی در توسـعه کسـب وکارهای خانگی ، توسـعه چندجانبه اسـت که شامل فرهنگ سازی جهادی ، توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی میشود.