خلاصة:
فبک یا همان فلسفه برای کودکان که به فکرپروری نیز معروف است یکی از شاخههای علم فلسفه است که پاسخ سوالهای ذهنی و عمیق را به زبانی ساده و قابل فهم به کودکان آموزش میدهد. هدف فبک تشویق کودکان به فلسفه پردازی است نه اینکه اطلاعات و نظریههایی را که فیلسوفانی مانند افلاطون و ارسطو مطرح کردهاند به کودکان آموزش دهیم بلکه کودکان را به اندیشیدن درباره علت موضوعات مختلف تشویق کنیم. آموزش فبک به کودکان کمک میکند که تفکر فلسفی و قدرت استدلال آنها تقویت شود و یکی از راههای آموزش تفکر به کودکان است که به رشد مهارتهای استدلال، خودمراقبتی، انواع تفکر انتقادی و خلاق از اوایل کودکی، کمک میکند. کودکان در حلقههای کندوکاو فلسفی، تفکر انتقادی را یاد میگیرند یعنی بدون استدلال نه چیزی را انکار و نه قبول کنند و رد و قبول مطلبی نه از سر اجبار، ترس و تلقین؛ بلکه از سر تحقیق و آگاهی و حق انتخاب باشد، یکی از نتایج این نوع تفکر، مقابله با سلطه گری و سلطه پذیری و گسترش صلح، تفاهم و دوستی از طریق گفتگو است. بنابراین ضمن ذکر پژوهشهای متعدد در این زمینه، پیشنهاد میشود آموزش فلسفه برای کودکان یا همان فبک در برنامه آموزشی دانش آموزان در جهت رشد قوای خلاقانه آنان گنجانده شود.
ملخص الجهاز:
بنابراین ضمن ذکر پژوهش های متعدد در این زمینه، پیشنهاد می شود آموزش فلسفه برای کودکان یا همان فبک در برنامه آموزشی دانش آموزان در جهت رشد قوای خلاقانه آنان گنجانده شود.
از مهمترین اهداف آموزش فلسفه به کودکان، برای مثال در ایالات متحده، پرورش تفکر و استدلال و بهبود یادگیری و به طور کلی پرورش مهارتهایی است که هر فرد در بزرگسالی به آن نیازمند است؛ برنامه فلسفه و پژوهش بر روي کودکان ترکیه را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که اجراي برنامه ي فلسفه به کودکان کمک میکند که به طریق دیگري فکر کنند و افرادي با تفکر سالم باشند که به نظرات دیگران احترام بگذارند، قادر به بیان حقوق خود باشند، ارزش هاي اخلاقی را رعایت کنند، توجه و تصحیح اشتباهات خود در زندگی روزمره گي خود را انجام دهند و نظرات جدید خود را به راحتی مطرح کنند.
هدف پژوهش عبداله پور و همکاران (1398) مطالعه تاثیر برنامه فلسفه برای کودکان (فبک) بر نگرش اخلاقی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی و تبیین مولفه های آن ازمنظر قرآن است که مولفه های نگرش اخلاقی ازجمله: رفتار و گفتار مستدل و منطقی, روحیه احترام به ارزش های اخلاقی اجتماعی, احترام به دیگران و عزت نفس را مورد مطالعه قرار می دهد.
نتایج تحلیل کلانتری و همکاران (1393) در پژوهشی با عنوان: بررسی اثربخشی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر کاهش تفکرات غیرمنطقی دانش آموزان دختر کلاس اول مقطع راهنمایی شهرستان بروجن، نشان داد برنامه فلسفه برای کودکان به طور معناداری تفکرات غیرمنطقی را در گروه آزمایش کاهش داده است.