خلاصة:
هدف از این پژوهش، بررسی چالشهای اجرای دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان در فضای مجازی و بیان راهکارها و پیشنهاد یک مدل مناسب و عملی برای اجرای آن است. این پژوهش بر اساس روش پژوهش کیفی دادهبنیاد ﺻﻮرت می-گیرد. برای این منظور بر اساس نمونهگیری هدفمند ۲۱ دانشجومعلم، ۱۷ معلم راهنما و ۱۵ استاد راهنما که تجربه کارورزی بهصورت حضوری و مجازی را داشتند دراین پژوهش مشارکت کردند. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، از مصاحبه ژرفنگر به صورت هدایت کلیات و نیمهساختاریافته استفاده شد و روایی سوالات مصاحبه، توسط متخصصین علوم تربیتی تأیید شد. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه، بهبود زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری بسترهای آنلاین و بهبود سرورها میتوانند راهکارهایی برای غلبه بر محدودیتهای زیرساختی فضای آنلاین، بهبود ارزشیابی، و تعامل بهتر بین استاد راهنما و معلم-راهنما به منظور برنامهریزی و اجرای بهتر تدریس دانشجومعلمان در فعالیتهای آموزشی باشند. بهعلاوه، کاهش تعداد فعالیتها، عدم تاکید بر روش تدریس E5 و استفاده از سایر روشهای ساختگرایی دارای تطابق بیشتر با آموزش آنلاین، آشناکردن دانشجومعلمان با راهبردهای مناسب تدریس، طراحی واحد یادگیری، و تولید محتوای مناسب برای فضای مجازی از مواردی بودند که برای بهبود اجرای فعالیتهای آموزشی در فرایند اقدامپژوهی و درسپژوهی پیشنهاد داده شد.
Background and Objectives: The purpose of this study is to investigate the challenges of conducting teaching practice of Farhangian University in a virtual way, and express practical solutions and propose a suitable and practical model for it.
Methods: This research is based on qualitative data research method. For this purpose, based on purposeful sampling, 21 student-teachers, 17 teacher supervisors and 15 lecturer supervisors who had teaching practices experience in face-to-face and virtually participated in this study. The in-depth interview was used as a general and semi-structured guide and the validity of the interview questions was confirmed by educational scientists.
Findings: Improving the software and hardware infrastructure of online platforms and improving servers can provide solutions to overcome the limitations of online space infrastructure, improve evaluation, and better interaction between teacher supervisors and lecturer supervisors. In order to better plan and implement the teaching of student-teachers in educational activities. In addition, reducing the number of activities
Conclusion: not emphasizing the 5E teaching method and using other constructivist methods that are more compatible with online education, familiarizing student-teachers with appropriate teaching strategies, designing a learning unit, and producing appropriate content for the space virtual were some of the things that were suggested to improve the implementation of educational activities in the process of action research and lesson study. :
ملخص الجهاز:
پيشنهادات استادان راهنما براي بهبود اجراي کارورزي ٢ به صورت مجازي کد اوليه کد محوري استفاده از سامانه هاي مناسب براي اجراي فعاليت - هاي آموزشي ارتقاء سامانه هاي موجود براي تدريس استفاده از سامانه هاي مناسب براي ارزشيابي ارتقاء سامانه هاي موجود براي مشاهدات اقدام پژوهي زيرساخت استفاده از سامانه هاي مناسب براي تعامل و همکاري ارتقاء سامانه هاي موجود براي کنترل بيشتر دانش - آموزان و دانشجومعلمان مشاهده تاملي در فضاي مجازي بر اساس مسئله يابي با تاکيد بيشتر بر فعاليت هاي آموزشي راهبردهاي ذکر شده در کارورزي ١ نسبت فيزيکي، عاطفي و ساختاري حل مسائل طرح شده در کارورزي ١ آشناکردن دانشجومعلمان با راهبردهاي مناسب تدريس در فضاي مجازي اجراي مراحل اقدام پژوهي در فضاي مجازي بيان نحوه طراحي واحد يادگيري مناسب براي فضاي مجازي يکي از مسائلي که استادان در اجراي کارورزي ٣ بصورت مجازي به آن اشاره داشتند مشکلات زيرساختي بسترهاي تدريس آنلاين و قطعي و کندي اينترنت در هنگام برگزاري کلاس ها بود (٨ نفر- ٥٣٪).
پيشنهادات استادان راهنما براي بهبود اجراي کارورزي ٣ به صورت مجازي کد اوليه کد محوري پلتفرم هاي جايگزين نظير ادوبي کانکت يا اسکاي روم زيرساخت بهبود سرورها و امکانات بستر شاد عدم تاکيد بر روش E٥ استفاده از ساير روش هاي ساخت گرايي که تطابق بيشتري با آموزش آنلاين دارند راهبردهاي تدريس آشناکردن دانشجومعلمان با راهبردهاي مناسب تدريس در فضاي مجازي تغيير ساختار گزارش پاياني بر اساس آموزش مجازي برگزاري جلسات پيوسته بين کارورز و معلم راهنما تعامل بيان نحوه طراحي واحد يادگيري مناسب براي فضاي مجازي اجراي مراحل اقدام پژوهي در فضاي مجازي تمرکز بر کيفيت طرح هاي آموزشي به جاي کميت در اجراي درس کارورزي ٤ در فضاي مجازي استادان راهنما (١٢ نفر-٨٠٪) بر اين باور بودند که زيرساخت هاي نرم افزاري و سخت افزاري براي تدريس در فضاي مجازي مناسب نيست .