خلاصة:
آنچه در این نوشتار آمده است، تطبیقی میان ادلهی دین مربوط به خلقت انسان و تضاد و تکمیل نظریههای تکاملی علوم زیستی میباشد؛ و به عبارت دقیقتر، مقایسهای میان اندیشهی مفسران و متفکران دینی و معرفت علمی عالمان طبیعی، نسبت به کیفیت پیدایش انسان است. ولی روشن شدن بحث، مرهون تبیین صحیح اندیشه و سیر تاریخی مسئله و مقایسهی میان روی کردهای متفاوت آن است. هدف اصلی در این جستار، این است که سر چشمهی حیات و زندگی انسان را بیابیم. آیا انواع گوناگون جانوران و گیاهان از آغاز پیدایش به همین صورت و با مشخصات و ویژگیهای مستقل و جداگانهای پدید آمدهاند و به همین ترتیب به تولید مثل و ازدیاد جمعیت پرداختهاند؟ نتایج نشان داده انسان موجودی است دارای دو بعد وجودی؛ ترکیبی از روح ملکوتی و الهی، و جسمی طبیعی و مادّی که دارای تطوّرهایی در مسیر آفرینش خود میباشد. از ویژگیهای منحصر به فرد این مخلوق، غیر از دو بعدی بودن وجود او، داشتن فطرت الهی و وجود قدرت، اختیار میباشد. ویژگیهایی که او را «احسن المخلوقین» قرار داده است. در این مقاله پس از مشخّص شدن ویژگیهای آفرینش انسان، به بررسی صفات پسندیده و نکوهیدۀ انسان از منظر قرآن کریم و روایت اسلامی پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
در این مقاله پس از مشخّص شدن ویژگیهای آفرینش انسان، به بررسی صفات پسندیده و نکوهیدة انسان از منظر قرآن کریم و روایت اسلامی پرداخته شده است کلمات کلیدی: انسان، ادم ابوالبشر، نظریه تکامل، داروین، خلقت كارشناس مذهبي حوزه علوم اسلامي - كارشناسي ارشد مهندسي محيط زيست آب وفاضلاب دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال، ايران reza_karimAbadi@gmail.
بدین ترتیب میتوان گفت با تقسیم بندی و در نظر گرفتن الفاظ مختلف و تعریف هر یک از انها به ذات صفت پی برد مثلا (انسان، بشر، ادم، ادم ابوالبشر که ختم انهاست از بعد تکامل و وارستگی مطلق) و هر چند آیات و روایات تأكید دارند كه انسان امروزی بدون شک از نسل حضرت آدم (علیه السلام) هستند، امّا بنابر برخی از روایات، خداوند قبل از خلقت انسان، موجوداتی با شعور كه خدا را میپرستیده اند، خلق نموده و پس از قیامت نیز موجوداتی را خواهد آفرید و خلقت خداوند منحصر به خلق انسان نیست.
دانشمندان میگویند تکامل میمون به انسان از ۸۵ تا ۵۵ میلیون سال قبل صورت گرفته است و تغیراتی که در میمونها پدید آمد از جمله راه رفتن روی دوپا استفاده از دستان و استفاده از ابزار منجر به پیدایش انسانهای نخستین و سپس انسان امروزی شده است و این آیه نیز بطور مستقیم اشاره میکند که خدا شما را از نسل گروهی دیگر پدید آورد.
چگونگي تکثیر و تولید مثل فرزندان حضرت آدم عليهالسلام در این باره در میان دانشمندان اسلامى چند نظر وجود دارد و هر كدام براى خود دلایلى از قرآن و روایات ذكر كردهاند: 1- در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهى براى بقاى نسل بشر غیر از این راه نبوده، ازدواج آنان با یكدیگر صورت گرفته است.