خلاصة:
بازی هم چنان که وسیله سرگرمی است. جنبه آموزشی و سازندگی نیز دارد. هدف: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بازی آموزشی بر یادگیری چهار رنگ اصلی (آبی، قرمز، زرد و سبز) پرداخته است. روش: این تحقیق از نوع نیمه تجربی است و جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر کم توان ذهنی مشغول به تحصیل در پایه آمادگی مقدماتی مدارس استثنایی شهر بندرعباس تشکیل دادند که باتوجه به حجم محدود جامعه، نمونهگیری از نوع در دسترس بود که سی نفر از دانشآموزان دختر پایه آمادگی مقدماتی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل سازماندهی شدند. ابتدا کل افراد نمونه با یک آزمون محقق ساخته(پیش آزمون) ارزیابی شدند، سپس گروه آزمایش هشت هفته در معرض بازی آموزشی قرارداده شد و در مورد گروه کنترل روش تدریس معمولی به اجرادرآمد. بعد مجددا از افراد نمونه پس آزمون گرفته شد. یافتهها: دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس و از طریق نرم افزار spss19 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت، یافتهها نشان دادند که بازی آموزشی در پیشرفت یادگیری رنگها تاثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: بازی آموزشی تاثیر مثبتی بر یادگیری رنگهای اصلی در دانشآموزان پایه آمادگی مقدماتی دارد.
ملخص الجهاز:
تأثیر یک بازی آموزشی بر یادگیری رنگها در دانشآموزان کم توان ذهنی پایه آمادگی مقدماتی حوریه جم 1 چکیده بازی هم چنان که وسیله سرگرمی است.
روش: این تحقیق از نوع نیمه تجربی است و جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر کم توان ذهنی مشغول به تحصیل در پایه آمادگی مقدماتی مدارس استثنایی شهر بندرعباس تشکیل دادند که باتوجه به حجم محدود جامعه، نمونهگیری از نوع در دسترس بود که سی نفر از دانشآموزان دختر پایه آمادگی مقدماتی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل سازماندهی شدند.
و محمدی و همکاران(1394) نیز نشان دادند که بازی بر سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز تأثیر مثبت دا > تحقیقات مختلف غالباً تأثیر بازی را بر روی افراد عادی با مشکلات خاص و بر روی مفاهیمی چون املا و ریاضی مورد بررسی قرارداده اند، و خیلی از این یافتهها به کودکان کم توان ذهنی نیز تعمیم داده شده است (جوادیان، 1375).
بدین منظور پژوهش حاض K & Grabowski Saly هدف تعیین تأثیر بازی آموزشی بر یادگیری رنگها توسط دانشآموزان کم توان ذهنی پایه آمادگی مقدماتی انجام شده است.
در ادامه، نتایج بررسی فرضیه مبنی بر «تأثیر بازی آموزشی بر یادگیری رنگها توسط دانشآموزان پایه آمادگی مقدماتی» در جدول زیر ارائه شده است.
همانطور که در جدول3 مشاهده میشود بازی آموزشی تأثیر معنی داری بر یادگیری رنگها توسط دانشآموزان کم توان ذهنی پایه آمادگی مقدماتی دارد.