خلاصة:
هدف این پژوهش مطالعه نقش نظم جویی شناختی هیجانی و خود کارآمدی تحصیلی در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر بندرلنگه میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر بندرلنگه میباشد تعداد آنان 1089 نفر میباشند. در مرحله اول از بر اساس جدول مورگان تعداد 285 نفر از بین دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر بندرلنگه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه اضطراب اجتماعی را تکمیل کردند. در مرحله دوم از بین این افراد تعداد 60 نفر از دانشآموزان که در پرسشنامه اضطراب اجتماعی امتیاز بالایی به دست آوردهاند، انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای پژوهش (نظم جویی هیجان، خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب اجتماعی) تکمیل شد و در نهایت پرسشنامهها جمعآوری شده و اطلاعات توسط نرمافزار SPSS نسخه 22 مورد، با آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج تحلیل فرضیات نشان داد که نظم جویی شناختی هیجانی و ابعاد آن (ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، دیدگاه گیری، فاجعه سازی، ملامت دیگران) و خود کارآمدی و ابعاد آن (خودکارآمدی تحصیلی، خودکارآمدی اجتماعی و خودکارآمدی هیجانی) توان پیش بینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان را دارند و همچنین بین نظم جویی شناختی هیجانی و خود کارآمدی با اضطراب اجتماعی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
com تاریخ دریافت: 04/09/97 تاریخ پذیرش: 15/12/97 نتایج تحلیل فرضیات نشان داد که نظم جویی شناختی هیجانی و ابعاد آن (ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، دیدگاه گیری، فاجعه سازی، ملامت دیگران) و خود کارآمدی و ابعاد آن (خودکارآمدی تحصیلی، خودکارآمدی اجتماعی و خودکارآمدی هیجانی) توان پیش بینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان را دارند و همچنین بین نظم جویی شناختی هیجانی و خود کارآمدی با اضطراب اجتماعی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد.
با توجه به مطالب گفته شده در این پژوهش به نقش نظم جویی شناختی هیجانی و خود کارآمدی تحصیلی در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر بندرلنگه پرداخته شد.
با توجه به آنکه نظم جویی شناختی و خودکارآمدی دو سازه مهم در بررسی پیش بینی اضطراب اجتماعی میباشد پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این سوال است که نظم جویی شناختی هیجانی و خود کارآمدی تحصیلی در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر بندرلنگه چه نقشی دارند؟افراد داراي اختلال اضطراب اجتماعي تمايل دارند كه موقعيتهاي اجتماعي را تهديد كننده تفسير نمايند زيرا آنها باورهاي مختل را كه درباره خودشان است، حفظ ميكنند.
آمار استنباطی فرضیه اول: نظم جویی شناختی هیجانی و خود کارآمدی تحصیلی در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان نقش دارد.
جمعبندی و نتیجهگیری کلی مقاله حاضر در راستاي مطالعه نقش نظم جویی شناختی هیجانی و خود کارآمدی تحصیلی در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر بندرلنگه صورت گرفت.