خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تابآوری و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان جاسک انچام گرفته است. این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی است. این پژوهش، توصیفی- همبستگی که در دو بخش یافتههای توصیفی متغیرهای تابآوری، پیشرفت تحصیلی، هوش هیجانی و مولفههای آن و یافتههای استنباطی مربوط به همبستگی، رگرسیون چندمتغیره، تی مستقل و تحلیل واریانس چند متغیرهی متغیرها با توجه به فرضیههای پژوهش گزارش شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوره دوم شهرستان جاسک که شامل تعداد 461 دانش آموز پسر و تعداد 516 دانش آموز دختر و در مجموع 977 دانش آموز در مقطع متوسطه دوره دوم شهرستان جاسک که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. نمونههای پژوهش براساس جدول مورگان 320 شرکت کننده در نظر گرفته شد که با روش نمونه گیری خوشهای، 160 دانش آموز دختر و 160 دانش آموز پسر انتخاب شدند و در نهایت با محدودیتی که در نمونهها اتفاق افتاد مجموع 300 شرکت کننده انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج بدست آمده نشان داد بین رابطه تاب آوری و پیشرفت تحصیلی رابطه معنا دار مثبت وجود دارد، همچنین مشخص گردید متغیرهای هوش هیجانی و مولفههای هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار مثبت وجود دارد که با افزایش هوش هیجانی میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان افزایش مییابد.
ملخص الجهاز:
بنابراین سؤال پژوهش حاضر این است که آیا بین تاب آوری و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی ارتباط وجود دارد؟ اهداف پژوهش هدف کلی تعیین رابطه تابآوری و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان.
بررسی فرضیه اول پژوهش جهت بررسی فرضیه اول مبنی بر اینکه "بين تابآوری و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان شهرستان جاسک رابطه معناداری وجود دارد" از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول 6 قابل مشاهده است.
بررسی فرضیه دوم پژوهش در ادامه بررسی فرضیههای پژوهش، جهت بررسی فرضیه دوم مبنی بر اینکه "بين هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان شهرستان جاسک رابطه معناداری وجود دارد"از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول 7 قابل مشاهده است.
بررسی فرضیه سوم پژوهش جهت بررسی فرضیه سوم مبنی بر اینکه "بين هوش هیجانی با تابآوری در دانشآموزان شهرستان جاسک رابطه معناداری وجود دارد"از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول 4-9 قابل مشاهده است.
بررسی فرضیه چهارم پژوهش جهت بررسی فرضیه چهارم مبنی بر اینکه «بين مولفههای هوشهیجانی با تابآوری در دانشآموزان شهرستان جاسک رابطه معناداری وجود دارد» از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول 9 قابل مشاهده است.
بررسی فرضیه پنجم پژوهش در ادامه جهت بررسی فرضیه پنجم مبنی بر اینکه «بين مولفههای هوشهیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان شهرستان جاسک رابطه معناداری وجود دارد» از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول 10 قابل مشاهده است.
The Resilience children New York and London:plenum press.
(1998) Emotional intelligence at work, 1st edition, Sanfrancisco: Jossey-Bass Publishers