خلاصة:
شناخت «رنج» از دیدگاه معرفت شناسانه و پدیدارشناسی طیف وسیعی از نوع بشر را در بر میگیرد که شعرا و نویسندگان عموما در این گروه قرار دارند زیرا شاعر با عواطف واحساسات شاعرانه عوامل درد و رنج را در هر عصر و زمان بهتر و بیشتر احساس میکند. مهمترین علل درد و رنج را میتوان در تعارض تصورات ذهنی انسان با جهان خارج فرض کرد و با نگاه انسان امروزی محرومیت از حقوق انسانی و حقوق طبیعی و نابسامانی ذهنی و روانی و اینجایی و اکنونی نزیستن از عوامل مهم درد و رنج به شمار میرود.
بی رنج زیستن برای هیچ انسانی ممکن نیست چرا که انسان بودن و انسانی زیستن وانسانی مردن عصارهی درد و رنج را میطلبد.
این پژوهش در نظر دارد به شیوهی تحلیل محتوا با ابزار کتابخانه مفهوم درد و رنج را در آثار شاعر درد آشنای معاصر خراسانی در چهار حوزهی معنا شناسی، وجود شناسی، غایت شناسی و وظیفه شناسی نقد و بررسی نماید.
از نتایج قابل پیشبینی پس از واکاوی آثار اخوان از دیدگاه درد و رنج میتوان گفت نمود اولویتهای رنج مانند گناه، قضا و قدر، مرگ و سرنوشت و... در شعر این شاعر بسیار بالا و اضطراب ناشی از سرنوشت و مرگ با تصویرسازیهای متنوع دیده میشود.
ملخص الجهاز:
مفهوم درد و رنج در شعر مهدی اخوان ثالث دکتر علیمحمّد پشتدار 1 حمیدرضا نانآور 2 چکیده شناخت «رنج» از دیدگاه معرفت شناسانه و پدیدارشناسی طیف وسیعی از نوع بشر را در بر میگیرد که شعرا و نویسندگان عموما در این گروه قرار دارند زیرا شاعر با عواطف واحساسات شاعرانه عوامل درد و رنج را در هر عصر و زمان بهتر و بیشتر احساس میکند.
توجه اين پژوهش برپایهی بررسی مفهوم «رنج» درمجموعه اشعارقیصرامین پور» (گرجی، 1387: 107-130) در چهار محور (الف؛ ماهيت شناسي ب؛ وجود شناسي «1- انواع 2- علل 3- راههاي رهايي» ج؛ غايت شناسي د؛ وظيفهشناسي يا اخلاق درد و رنج) بناشده است.
ماهیّت شناسی و کلیاتی درباره مفهوم درد و رنج «به طور كلي مهمترين علل درد و رنج را ميتوان در تعارض تصورات برساخته انسان با جهان خارج تصور كرد» «همچنين با توجه به عنصر زمان مهمترين عامل درد بيشتر با نگاه انسان امروزي (چهار عنصر محروميت از حقوق بشر، محروميت از حقوق طبيعي، نابساماني ذهني و رواني و اينجايي و اكنوني نزيستن) است «(گرجی، همان: 107-130).
بااین حال فرد دیندار هر چه دایره معرفتی او وسیع تر گردد دردش افزونتر ميشود و اين نشان از آن دارد كه پذيرش مسؤوليت سرآغاز پذيرش دردها و رنجهاست هر چه مسؤوليت خطيرتر درد و رنج بيشتر است و با اين دردها و رنجهاست كه انسان در ابعاد دروني و انفسي خود صعود و تعالي آگاه و روشن را ميبيند، شاعر تعالي را ميبيند و فرياد ميكشد.