خلاصة:
با افزایش بحران زیستمحیطی، استفاده از انرژی خورشیدی اهمیت ویژهای پیدا کرد که بتواند گامی موثر برای کاهش آلودگی ناشی از سوختها و مصرف انرژی باشد. لذا استفاده از تکنولوژیهای نوین در معماری فضاهای آموزشی امری ضروری محسوب میشود. استفاده از سامانه سلولهای خورشیدی (سیستم فتوولتائیک)1 و کلکتور2 آب گرم که تاثیر بهسزایی در گرمایش دارند میتواند در این راستا مفید واقع شود. هدف از این پژوهش بررسی میزان اثربخشی این دو مولفه بر گرمایش و کاهش مصرف انرژی در بناهای آموزشی اقلیم سرد وکوهستانی میباشد. در پژوهش فوق، در گام نخست با بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای و اسنادی به استخراج مولفههای موثر پرداخته شد. در مرحله دوم، ابتدا آبگرمکن خورشیدی با استفاده از نرمافزار تیسول3 به صورت دینامیک در اقلیم ارومیه مورد شبیهسازی قرار گرفته است سپس یکی از مدارس موجود در ارومیه بررسی و آنالیز شد و با شبیهسازی ساختمان آموزشی طراحیشدهی پیشنهادی در دیزاین بیلدر و مدلسازی آبگرمکنهای خورشیدی و سلولهای فتوولتائیک بر روی بنا، میزان اثربخشی و عملکرد آنها بر گرمایش، انرژی تولیدی و درصد تامین آب گرم مورد بررسی قرار گرفت. طبق نتایج بهدست آمده در آبگرمکن خورشیدی مقدار تأمین آب گرم ۳.۸۱ درصد، راندمان این سیستم ۹.۴۹ درصد و گاز صرفهجوییشده معادل ۲۶۷۰ متر مکعب خواهد بود. انرژی تولیدی توسط سامانه سلولهای خورشیدی در نیروگاه روی پشت بام ۴۷ درصد و در نیروگاه دیوارهای ضلع جنوب ۳.۲۲ درصد برق مصرفی ساختمان را در طول سال تامین میکند و در نتیجهی مقایسه حالت موجود با حالت طراحیشده پیشنهادی، صرفهجویی کل 80.3 درصد بود؛ بنابراین کلکتورهای آب گرم و سلولهای فتوولتائیک تاثیر چشمگیری در به حداقل رساندن انرژیهای ساختمانهای آموزشی دارد.
With the increasing environmental crisis, the use of solar energy became especially important, which can be an effective step to reduce pollution caused by fuels and energy consumption. Therefore, the use of new technologies in the architecture of educational spaces is considered essential. The use of photovoltaic system and hot water collector, which have a significant effect on heating, can be useful in this regard. The purpose of this research is to investigate the effectiveness of these two components on heating and reducing energy consumption in educational buildings in cold and mountainous climates. In the above research, in the first step, effective components were extracted by using library and document studies. In the second stage, first, the solar water heater has been dynamically simulated using TSOL software in Urmia region, then one of the existing schools in Urmia was investigated and analyzed, and by simulating the proposed educational building in Design Builder and Modeling Solar water heaters and photovoltaic cells on the building, their effectiveness and performance on heating, production energy and the percentage of hot water supply were investigated. According to the results obtained in the solar water heater, the amount of hot water supply will be 81.3%, the efficiency of this system will be 49.9% and the saved gas will be equal to 2670 cubic meters.The energy produced by the photovoltaic system in the power plant on the roof provides 47% and in the power plant on the south side walls 22.3% of the electricity consumption of the building throughout the year, and as a result of comparing the existing state with the proposed design, the total saving was 80.3%, so Hot water collectors and photovoltaic cells have a significant effect in minimizing the energy of educational buildings.