خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامه درسی آموزش علوم تجربی براساس نظریه هوش چندگانه گاردنر در دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتواست که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل، کاهش دادهها، استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی، اصلاح نظام مقولهبندی و یک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس دادهها و ارائه گزارش از دادههایکیفی بوده است. حوزه پژوهش در این مطالعه، شاملکلیه مقالات و کتب در دسترس، پیرامون آموزش علوم تجربی، نظریه هوش چندگانه گاردنر و دوره ابتدایی است. دادهها در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدکه در قالب مدل اولیه و مدل نهایی شامل ابعاد: نیاز، اهداف، محتوا، روشهای یاددهی – یادگیری، نقش معلم، ارزشیابی، فضا، مواد و منابع، عوامل مدرسهای، یادگیری ضمنی و نتایج برنامه و پیامدها بود، شکل گرفت. در این ارتباط و بر مبنای الگوی مفهومی ارائه شده، نیاز بر اهداف تاثیرگذار بوده و محتوا نیز متاثر از نیاز و اهداف بوده است. محتوا بر نقش معلم، روشهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی تاثیر داشته و راهبردها تحت تاثیر مراحل که شامل فضا، مواد و منابع و شرایط شامل عوامل مدرسهای و یادگیری ضمنی دانشآموزان هستند قرار گرفته است.
The main purpose of this study was to design a curriculum model for teaching experimental science in primary school based on Gardner's multiple intelligence theory. The research method is qualitative content analysis, which includes the following steps: the definition of the analysis unit, the data reduction, the use of deductive categorization system, the reformulation of the classification system and a deductive coding scheme based on the data and their qualitative reporting. The research area in this study includes all available books and articles on teaching experimental science, Gardner's multiple intelligence theory, and primary school. The data were analyzed during three stages of open, axial, and selective coding. The initial and final models were formed included the dimensions of need, goals, content, retention-learning methods, teacher's role, evaluation, space, materials and resources, school factors, tacit learning and program results and outcomes. In this regard, based on the conceptual model presented, the need has influenced on goals and the content has been influenced by the needs and objectives. Content affects the role of teacher, retention-learning methods and evaluation. Strategies have also been influenced by processes that include space, materials and resources, and conditions involving school factors and tacit learning of students.
ملخص الجهاز:
درحال حاضر بيشتر معلمان علوم تجربي از روش هاي سنتي سخنراني و پرسش و پاسخ استفاده ميکنند که معلم و کتاب در نقش محورهاي اصلي تلقي مي - شوند و نقش دانش آموز که اساسيترين محور فرايند آموزشي است چندان موردعنايت قرار نميگيرد ( Chit &Abbs Zadeh ٢٠١٨ ,Saz).
(& Sif Naraghi, 2015 زارع و همکاران (٢٠١٦ ,Zare and et al)، تاکيد ميکنند نظريات جديد آموزش علوم ، بايد به گونه اي برنامه ريزي شود 1 که در آن تمام هوش هاي دانش آموزان مورد توجه قرار گيرد؛ بدين منظور نظريه ء هوش هاي چندگانه که توسط گاردنر، استاد تعليم و تربيت دانشگاه هاروارد پديدآمده است براي برنامه ريزي آموزش علوم مقطع ابتدايي مطلوب به نظر مي رسد.
با توجه به مباحث مطرح شده ، سوال اصلي پژوهش اين است که بر اساس تئوري هوش چندگانه گاردنر براي آموزش علوم تجربي دوره ابتدايي چه الگويي مي توان طراحي کرد؟ اهداف ، محتوا، روش هاي تدريس و ارزشيابي آموزش علوم بر مبناي اين تئوري کدامند؟ روش تحقيق روش تحقيق ، کيفي از نوع تحليل محتوا بوده است .
با توجه به مقوله هاي اصلي و فرعي مربوط به هر قسمت ، چگونگي الگوي برنامه درسي آموزش علوم تجربي در دوره ابتدايي بر اساس نظريه هوش چندگانه گاردنر را منعکس مي کنند؛ که اين فرايند نيز همراه با جدول (٢) با عنوان کدگذاري محوري ارائه شده است .
در اين راستا ارکان و برکو ( ,Burcu &Erkan ٢٠١٣)، نيز در پژوهش خود بر فهم و عمل معلمان و نقش روش هاي ياددهي يادگيري و منابع در آموزش علوم تجربي تاکيد فراواني داشته اند.