خلاصة:
عملکرد تحصیلی دانشآموزان به میزان زیادی متاثر از توانمندی آنان در حل مسئله است؛ زیرا موفقیت در مدرسه مستلزم توانمندیهایی است که مهمترین آنها شامل درک و سرعت عمل در انجام تکالیف و ادراک دانشآموز از این که مسئله به چه صورت است و چگونه باید آن را حل کرد، می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مراحل حل مسئله در کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 98-1397 است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی برای تحلیل متن و تصاویر کتاب علوم تجربی ششم ابتدایی و از روش آنتروپی شانون جهت تحلیل اهمیت مراحل حل مسئله استفاده شده است. برای محاسبه قابلیت اعتماد از روش کدگذاری استفاده شد. تحلیلهای انجام شده پیرامون کتاب علوم تجربی نشان میدهد همه مراحل حل مسئله (برخورد با مسئله، گردآوری اطلاعات، ساختن فرضیه، آزمایش فرضیه و نتیجهگیری) در کتاب درسی علوم پایه ششم مورد توجه قرار گرفته است و در متن و تصویر کتاب به همه مراحل حل مسئله پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که در بین مراحل حل مسئله گردآوری اطلاعات دارای بیشترین اهمیت و مرحله نتیجهگیری دارای کمترین اهمیت است.
Students’ academic performance is greatly influenced by their ability to solve a problem, because success in school depends on the abilities that understanding and speeding in doing homework and students’ perception of the form of the problem and the way to solve it are the most important. The purpose of this study is to examine the amount of attention to the steps of the problem solving in the science textbook of the sixth grade in years 2018 and 2019. In this study, a quantitative content analysis method was used to analyze the text and pictures of the textbook. Moreover, Shannon's entropy method was used to analyze the importance of problem solving. The coding method was used to calculate reliability. The analysis showed that all steps of the problem solving in texts and pictures (the problem, data collecting, hypothesis making, hypothesis testing and the result) have been noticed in the sixth science textbook. The results also confirmed that among the steps of the problem solving, data collecting and conclusion steps were the most and least important.
ملخص الجهاز:
Content Evaluation of The Sixth Grade’s Science Textbook of The Elementary School in Terms of The Amount of Attention to The Problem Solving Stages Based on Shannon's Entropy Technique Sirous Zarei1, Seyyed Mehdi Mousavi Amjad 2, Mehran Azizi Mahmoodabad3 1 Undergraduate Student of Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran.
؟» تعريف عملياتي فرضيه آزمايي منظور از فرضيه آزمايي در اين پژوهش ، تعداد و فراواني پاراگراف در متن نوشتاري يا تصوير يا تمرين کتاب است که براي دانش آموزان فرصتي ايجاد شود تا آن ها بتوانند اطلاعات را تحليل کنند و از طريق مقايسه کردن و در نظر گرفتن موارد تشابه و تفاوت فرضيه را تاييد يا رد کنند.
در اين پژوهش از روش تحليل محتوا کمي براي تحليل متن کتاب علوم تجربي ششم ابتدايي و از روش آنتروپي شانون جهت تحليل استفاده شده است .
يافته هاي پژوهش يافته هاي حاصل از تحليل محتواي کمي کتاب علوم تجربي پايه ششم ابتدايي بر اساس مراحل حل مسئله به تفصيل در جداول زير بيان شده است .
نتايج حاصل از اين مطالعه نشان ميدهد که همه مراحل حل مسئله (برخورد با مسئله ، گردآوري اطلاعات ، ساختن فرضيه ، آزمايش فرضيه و نتيجه گيري) در کتاب درسي علوم پايه ششم مورد توجه قرار گرفته است و در متن و تصوير کتاب به همه مراحل حل مسئله پرداخته شده است .
همچنين نتايج حاصل از اين مطالعه نشان ميدهد که ميزان توجه به مراحل حل مسئله به ترتيب به گردآوري اطلاعات ، ساختن فرضيه ، برخورد با مسئله ، آزمايش فرضيه و در نهايت به نتيجه گيري اختصاص يافته است .