خلاصة:
هدف از این تحقیق آسیبشناسی روشهای تربیت دﯾﻨﯽ ﮐودﮐﺎﻥ از دﯾدگاه مدﯾراﻥ و مربیان ترﺑیتی ﺷﻬرستان لردگان ﺳﺎل تحصیلی1401-1402است.. به منظور کسب این هدف، 299 نفر از مدیران و مربیان دوره ابتدایی شهرستان به عنوان جامعه اماری انتخاب گردید که با استفاده از روش نمونهگیری کلی نمونه آماری تحقیق 299 نفر برآورد گردید. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است و از لحاظ ماهیت و روش گردآوری دادهها در زمره تحقیقات توصیفی-علی جای دارد. برای جمعآوری دادههای این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته با طیف پنج گانه لیکرت حاوی 31 سوال در 10 بعد (حصاربندی و حصارشکنی، کمالگرایی و سادهگرایی، گسست بین نسلی، مریدپروری، ظاهرسازی، رهبانیت، توجیه ظلی قدرت، قشریگرایی، خرافهپردازی، انحصارگرایی) استفاده شده است که روایی آن روایی آن با روش سازه و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (86/0) مورد تایید قرار گرفته است. اطلاعات جمعآوری شده برای این پژوهش با استفاده از نرمافزارهای spss و Smart pls مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. یافتههای حاصل از تجزیه وتحلیل دادهها حاکی از ان است که: یافتهها حاکی از آن است که میزان تاثیر مولفههای دهگانه مذکور در سطح بالاتر از متوسط (۳) قرار دارد. تربیت دینی، تربیتی براساس مفاهیم و معیارهای دینی است. هرگاه این مفاهیم و معیارها مورد بدفهمی قرارگیرد، یا حیطه آنها به غلط، بیشتر یا کمتر از آنچه هست، ارزیابی گردد، و یا در مواجهه بامسائل نوظهور عصر و دوران، به صورت نابه جا مورد استفاده قرار گیرد، آسیبهایی درتربیت دینی آشکار خواهد گردید. براین اساس، آسیبشناسی تربیت دینی به این معناست که اختلالهای مفهومی و مصداقی در بکارگیری مفاهیم و معیارهای دینی درجریان تربیت مورد بازشناسی قرارگیرد و معین گردد که در هرمورد کدام نوع از این اختلالها در کار بوده و چه نوع آسیبهایی را در ذهن و ضمیر متربیان موجب میگردد.
ملخص الجهاز:
503 ٢-يافته هاي استنباطي بر اساس نتايج به دست آمده ميتوان بيان کرد: سوال اول : به چه ميزان حصاربندي به عنوان آسيب روش هاي تربيت ديني درکودکان موثراست ؟ نتايج نشان ميدهد که ميانگين نمرات مولفه حصاربندي ٣/٥٧١ بدست آمد، همچنين سطح معناداري (P_Value) کوچک تر از ٥ درصد (٠٠٥>p) و قدر مطلق تي محاسبه شده بزرگ تر از تي جدول (١/٩٦) در سطح اطمينان ٩٥ درصد بدست آمد، بنابراين فرضيه صفر رد و فرضيه مقابل مبني بر اينکه ميزان نمرات مولفه حصاربندي مخالف ٣ قرار دارد، مورد تاييد قرار گرفت .
سوال سوم : به چه ميزان گسست بين نسبي به عنوان آسيب روش هاي تربيت ديني درکودکان موثراست ؟ نتايج نشان ميدهد که ميانگين نمرات مولفه گسست بين نسبي ٣/٨٤٧ بدست آمد، همچنين سطح معناداري (P_Value) کوچک تر از ٥ درصد (٠٠٥>p) و قدر مطلق تي محاسبه شده بزرگ تر از تي جدول (١/٩٦) در سطح اطمينان ٩٥ درصد بدست آمد، بنابراين فرضيه صفر رد و فرضيه مقابل مبني بر اينکه ميزان نمرات مولفه گسست بين نسبي مخالف ٣ قرار دارد، مورد تاييد قرار گرفت .
سوال چهارم : به چه ميزان مريدپروري به عنوان آسيب روش هاي تربيت ديني درکودکان موثراست ؟ نتايج نشان ميدهد که ميانگين نمرات مولفه مريدپروري ٣/٦٤٥ بدست آمد، همچنين سطح معناداري (P_Value) کوچک تر از ٥ درصد (٠٠٥>p) و قدر مطلق تي محاسبه شده بزرگ تر از تي جدول 504 (١/٩٦) در سطح اطمينان ٩٥ درصد بدست آمد، بنابراين فرضيه صفر رد و فرضيه مقابل مبني بر اينکه ميزان نمرات مولفه مريدپروري مخالف ٣ قرار دارد، مورد تاييد قرار گرفت .