خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه تفکر انتقادی دانشآموزان در مدارس هوشمند و عادی و ارائه راهکارهایی جهت نهادینهسازی تفکر انتقادی در مدارس بود. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، همچنین از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر متوسطه دوم مدارس هوشمند و عادی نوبت و عصمت ملارد بود که از این دانشآموزان، 100 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTST) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تی مستقل و نرم افزار spss انجام شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان تفکر انتقادی و ابعاد 5 گانه آن در بین دانشآموزان مدارس هوشمند و مدارس عادی وجود دارد؛ بطوریکه دانشآموزان مدارس هوشمند از وضعیت بهتری نسبت به مدارس عادی در ابعاد 5 گانه آن (مهارت تحلیل، ارزشیابی، استنباط، قیاسی، استقرایی) برخوردار بودهاند.
ملخص الجهاز:
بنابراين با توجه به اهميت مطالب مطرح شده هدف پژهش حاضر بررسي مقايسه تفکر انتقادي دانش آموزان در مدارس هوشمند و عادي و ارائه راهکارهايي جهت نهادينه سازي تفکر انتقادي در مدارس 661 ميباشد و سوال اصلي اين است که آيا بين تفکر انتقادي دانش آموزان در مدارس هوشمند و عادي تفاوت معنيداري وجود دارد؟ روش پژوهش روش تحقيق حاضر از نظر هدف کاربردي، از نظر روش اجرا نيز توصيفي از نوع علي-مقايسه اي ميباشد.
با توجه به آزمون کلموگروف اسميرنوف مشخص شد که متغير تفکر انتقادي و ابعاد آن در بين دانش آموزان مدرسه هوشمند و عادي از توزيع نرمال پيروي ميکنند؛ بنابراين داده هاي بدست آمده از صلاحيت آماري برخوردار بوده اند و ميتوان بر پايه اين داده ها به بررسي سوال هاي پژوهش پرداخت .
بر اساس يافته هاي پژوهش : فرضيه اصلي: آيا بين تفکر انتقادي دانش آموزان در مدارس هوشمند و عادي تفاوت معنيداري وجود دارد؟ با توجه به نتايج آزمون تي مستقل مشخص شد که بين تفکر انتقادي دانش آموزان در مدارس هوشمند و عادي تفاوت معنيداري وجود دارد زيرا مقدار معناداري آزمون تي مستقل کمتر از ٠/٠٠١ شده است که در نتيجه از ٠/٠٥ نيز کمتر ميباشد.
(١٣٩٠)، مقايسه مهارت هاي تفکر اتقادي دانش آموزان مدارس هوشمند و عادي مقطع متوسطه شهر تهران .
Critical thinking traits of top – tierexperts and implickations for computed to the graduate school of clemson university, in partial fulfillment of the requirments for the doctor of philosophy computer science.
Online discussion and critical thinking skills: Acase study in a Singapore secondaey school.
Critical thinking: Teaching students how to study and learn (part IV).
The effect of instructor information provision on critical thinking in students using asynchronous online discussion.
Jossey-Bass Higher Educat Series: ERIC; 1986.