خلاصة:
هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی روش قصهگویی فعال بر صداقت و راستگویی دانش آموزان دبستانی شهر کازرون بود. روش پژوهش حاضر روش تحقیق نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دبستانی شهر کازرون بودند که تعداد 30 نفر بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند؛ که گروه آزمایش شامل 15 نفر و گروه گواه هم شامل 15 نفر بودند. ابزار تحقیق حاضر شامل پرسشنامه 16 سؤالی صداقت و راستگویی زارع و همکاران (1390) و مطالعه مقدماتی و منابع کتابخانهای بودند. نتایج نشان داد که بین میانگین تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون در گروه گواه و گروه آزمایش تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین سطح معنیداری تی مستقل برابر با 001/0 به دست آمده و کمتر از مقدار مفروض 5 % است (0.001 > p). صداقت و راستگویی از ویژگی عالی اخلاقی انسانی است و اثربخشی قصهگویی بر زندگی و آینده و راستگویی کودکان یک امر ثابت شده است. همچنین از فناوریهای بهروز هم میتوان در قصهگویی فعال استفاده کرد. انتخاب برنامهها و کتاب داستانهای مناسب بسیار مفید است.
the aim of this study was to investigate the effectiveness of active storytelling method on honesty and truthfulness of female primary school students in kazerun. the present research method was a quasi-experimental research method. the statistical population of the present study included primary school students in kazerun that 30 people were randomly selected as a sample and were divided into two groups of control and experimental. the experimental group consisted of 15 people and the control group consisted of 15 people. the instruments of the present study included a questionnaire of 16 questions of honesty and truthfulness of zare et al. (2011) and a preliminary study and library resources. the results showed that there was a significant difference between the mean difference of pre-test and post-test scores in the control group and the experimental group. also, according to the significant level of independent sig t, which is equal to 0.001 and is less than the assumed value of 5%. (0.001> p). honesty and truthfulness are excellent moral qualities of human beings and the effectiveness of storytelling on life and future and honesty of children has been proven. also, up-to-date technology and technologies can be used in active storytelling. choosing useful apps and storybooks is very helpful. and families need to pay attention to this.
ملخص الجهاز:
به علاوه پژوهش ميلر، ويگ و ميلر (٢٠٠٩) نيز مؤيد استفاده از داستان براي انتقال ارزش هاي اجتماعي و اخلاقي است و درباره تأثير قصه گويي بر رفتار سازگارانه تفاوت معني داري را بين شش حيطه رفتار سازگارانه کودکان نشان داده است .
در راستاي برطرف کردن اين نيازها علاوه بر ايجاد رابطه ايمني ميان کودک و والد، باعث ميشود کودک داستان هاي والد را پذيرفتنيتر و قابل قبول برداشت کند و امکان همانندسازي با داستان بيشتر ميشود، چراکه شخصي داستان را نقل ميکند که مورد اعتماد کودک است ، پس مي توان با انتخاب داستان هايي، فضيلت هاي اخلاقي چون صداقت ، راست گويي و مهرباني را آموزش داد (امامي، نوري، ملک پور و عابدي، ١٣٩٠).
با توجه به آنچه ذکر شد مي توان چنين استنباط کرد که روش قصه گويي فعال بر صداقت و راست گويي دانش آموزان دختر دبستاني شهر کازرون اثربخشي دارد.
98 The Effectiveness of Active Storytelling on the Honesty and Truthfulness of Female Primary School Students in Kazerun 3 Seyed Hamid Hosseini1*, Soheila Shahidi2, Fatemeh Abdolahi 1.
com Abstract The aim of this study was to investigate the effectiveness of active storytelling method on honesty and truthfulness of female primary school students in Kazerun.
Keywords: Active storytelling method, Honesty and truthfulness, Female primary school students.